Za srážku vlaků v Bavorsku může výpravčí. Chybu se snažil napravit, ale nestihl to

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
Aktualizováno 16. 2. 2016 16:02
Devětatřicetiletý muž nebyl pod vlivem alkoholu ani drog, potvrdil dnes vrchní státní zástupce Wolfgang Giese. "Kdyby se choval podle předpisů, tedy plnil své povinnosti, ke srážce by nedošlo," konstatoval Giese. Výpravčí se snažil svoji chybu napravit, už ale nestihl srážce zabránit.
Nehoda si vyžádala nejméně devět mrtvých.
Nehoda si vyžádala nejméně devět mrtvých. | Foto: Reuters

Mnichov - Za srážku vlaků, která si minulý týden vyžádala v bavorském Bad Aiblingu jedenáct mrtvých a dvaapadesát zraněných, může lidská chyba, nikoliv technická závada.

Zavinil ji výpravčí. Devětatřicetiletý muž nebyl pod vlivem alkoholu ani drog, potvrdil dnes vrchní státní zástupce Wolfgang Giese.

"Kdyby se choval podle předpisů, tedy plnil své povinnosti, ke srážce by nedošlo," konstatoval Giese. Nehoda se stala 9. února na jednokolejné trati krátce před sedmou hodinou ráno. U Bad Aiblingu, městečka ležícího zhruba 60 kilometrů od Mnichova. Část vagonů se po srážce převrátila.

Výpravčí je podezřelý ze zabití z nedbalosti, ublížení na zdraví a nebezpečného zásahu do železničního provozu, řekl Giese. "Momentálně tu máme strašlivé selhání jednotlivce," doplnil ho další žalobce Jürgen Branz.

Ani Giese, ani Benz ale nepotvrdili, zda výpravčí vypnul zařízení, které blokuje soupravu, pokud jede na červenou. Podle německých médií je však velmi pravděpodobné, že právě toto bylo příčinou katastrofy.

Ve vyšetřovací vazbě obviněný není. Po dohodě s obhájci byl převezen na bezpečné místo. "Není třeba se domnívat, že tu je důvod k vazbě," řekl Giese. Vysvětlil to tím, že šlo o čin z nedbalosti, nikoli o úmyslný čin. Muži tak hrozí až pětileté vězení.

Technickou závadu jako příčinu nehody vyšetřovatelé vylučují. Nyní podle nich musí být ještě objasněno, zda mohl neštěstí zabránit ještě někdo jiný. Výpravčí podle Branze ještě vyslal nouzový signál, jakmile si uvědomil svou chybu. Tragédii už ale nestihl zabránit.

Obnova silně poškozené tratě v místě nehody stále pokračuje. Na úseku dlouhém až 120 metrů musí být položeny nové koleje a pražce. Zatím není jasné, kdy bude trať opět zprovozněna.

 

Právě se děje

Další zprávy