reklama
 
 

Za kakao zaplatíte víc, africké zemědělce trápí sucha

18. 8. 2013
Kromě toho zdražuje i káva, její ceny ale dál zůstávají rekordně nízko

New York - Ceny kakaa v obchodech během následujících měsíců vzrostou, varují analytici. Důvodem je sucho v Africe, kvůli kterému se kazí část úrody.

Extrémní počasí v současné době sužuje například Ghanu nebo Pobřeží slonoviny - obě země se přitom podílejí na světové produkci kakaa více než polovinou.

"Produkty z kakaa, jako je například čokoláda, by mohly v případě, že skutečně dojde k poškození úrody v důsledku sucha, mírně zdražit," myslí si Vít Jedlička ze společnosti Colosseum.

"Od počátku roku roste o devět procent," říká o ceně kakaa Jiří Tyleček z X-Trade Brokers. Zároveň ale dodává, že se nejedná o žádné rekordní úrovně.  "V roce 2011 bylo kakao ještě o třetinu dražší," připomíná.

Jak ukazují data na stránkách newyorské burzy IntercontinentalExchange (ICE), tuna kakaa se v pondělí obchodovala v rámci futures kontraktů za 2 473 dolarů, ještě 27. července to přitom bylo jen 2 174 dolarů.

V uplynulých letech už ale bylo i hůř. Loni v září ale stála dokonce 2 679 dolarů a v říjnu 2011 cena kakaa přesáhla až 2 800 dolarů za tunu.

Zdraží i káva?

Na zdražení kakaa, ale také kávy upozorňuje i analytička Markéta Šichtařová ze společnosti Next Finance.

"Neobejdete se po ránu bez kávy? Nebo si rádi čas od času smlsnete na kousíčku pravé hořké čokolády s vysokým obsahem kakaového prášku? V tom případě byste si měli začít dávat stranou nějakou tu korunu, anebo kupit zásoby," tvrdí ekonomka. Obě suroviny by podle ní měly na přelomu roku zdražit.

Podle čísel z burzy sice v současné době skutečně došlo k nárůstu, ale ceny jsou stále na jedné z nejnižších úrovní v posledních dvou letech.

Vyšším cenám minulý týden "napomohl" brazilský kabinet, který představil soubor opatření na zvýšení cen této komodity. Ten k tomu ale měl prozaický důvod.

Země, která dodává na trh třetinu světové produkce, se totiž kvůli obrovské úrodě naopak potýká s přebytkem suroviny a nejnižšími výkupními cenami za uplynulé čtyři roky. Oproti roku 2011 klesly o 60 procent.

Vláda proto začala vykupovat šedesátikilové žoky kávy typu Arabika za 307 realů (2 627 korun), kromě toho pěstitelům umožnila uzavírat kontrakty, v rámci kterých budou moct obchodovat až tři miliony žoků za 343 realů (2 935 korun), oznámila tamní prezidentka Dilma Rousseff.

Podle údajů z newyorské komoditní burzy se přitom žok brazilské kávy nyní obchoduje za 238,53 realu.

Zvýšení cen v tomto případě doporučila i Mezinárodní organizace pro kávu (ICO), podle které je pomoc farmářům v zemědělsky zaměřených oblastech nezbytná.

"Vzhledem k sociálně-ekonomickému významu kávy, která je zde klíčovým zdrojem příjmu, by měli politici udělat maximum pro to, aby pomohli pěstitelům," uvedla organizace podle serveru Agrimoney.com.

"Není to poprvé, kdy došlo k podpoře pěstitelů," dodává Jiří Tyleček z X-Trade Brokers s tím, že výjimečně dobrá úroda se týkala i kávy typu Robusta v jihovýchodní Asii.

Změnu cen nepocítíme

Káva typu Arabika ve středu zdražila na 1,225 dolaru, tedy 23,9 koruny za libru (0,45 kilogramu). Kilo Arabiky tak stojí na burze 53,1 koruny.

Jak je ale z grafu patrné, cena dlouhodobě klesá - například v listopadu 2011 stála libra 2,42 dolaru (47,2 koruny), jeden kilogram se tedy obchodoval za 104,9 koruny.

K historickým maximům má daleko i Robusta. Zatímco nyní stojí kilo na burze 84,9 koruny, v květnu 2008 to bylo až 100 korun.

"Momentální zdražení kávy není nijak významné. Dá se říct, že jde spíše o nějaký krátkodobý výkyv," souhlasí analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

Ke zdražení v obchodních řetězcích navíc vždy dochází až se zpožděním a v menší míře. Prodejci totiž do konečné ceny nepromítají pouze samotnou cenu kávy, ale také náklady na energii či skladování - takže se dražší surovina promítá jen do části prodejní ceny.

Současný nárůst na burze se proto podle Menčíka ani nějak výrazně neprojeví. "Cena kávy by musela růst výrazněji a po delší dobu, abychom to poznali v obchodech," tvrdí.

Na druhou stranu ale prodejci nemají ani mnoho důvodů zlevňovat, poptávka po kávě je totiž spíše neelastická. To znamená, že lidé kupují stejné množství bez ohledu na to, zda toto zboží zrovna mírně zdražilo, nebo naopak stojí o trochu méně.

autor: Tereza Holanová | 18. 8. 2013

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama