Zlepšují image, hlásají džihád. Proč Islámský stát bere ženy

Martin Novák Martin Novák
2. 2. 2015 16:10
Ženy jako oběti islamistů? Některé přicházejí dobrovolně. "Granát je můj nejlepší přítel," píše jedna z nich.
Sýrie, ilustrační foto.
Sýrie, ilustrační foto. | Foto: Reuters

Londýn/Praha – Sally Jonesová hrála před dvaceti lety na kytaru v dívčí punkové kapele. Dnes šestačtyřicetiletá matka dvou dětí a babička pózuje na sociálních sítích v hidžábu, který nezakrývá jen oči, a v ruce drží samopal.

Už se nejmenuje Sally Jonesová, ale Sakina Hussainová a žije na území, které ovládá Islámský stát. Na svém twitterovém účtu se jménem Umm Hussain al-Britani oslavuje stínání zajatců a vyhrožuje všem "nevěřícím" tímtéž.

Británii a Ameriku označuje za teroristické národy. Její příspěvky na sociálních sítích překypují bojovností a nenávistí vůči zemi a kontinentu, ze kterého pochází.

Islamisté bývají tradičně označováni jako utlačovatelé žen, kterým sotva dovolují vycházet na ulici nebo se projevovat nějakou samostatnou aktivitou.

Afghánistánu za vlády Tálibánu to možná platilo, ale Islámský stát jde jinou cestou. Ženy bere, protože jsou především důležité jako nástroj propagandy. Lákají přes internet další lidi pro džihád v Iráku a Sýrii.

Institut pro strategický dialog v Londýně (ISD) vypracoval studii o islamistkách v Iráku a Sýrii. Vychází jak ze svědectví, tak z analýz sociálních sítí.

Závěr? Přibližně každý šestý člověk, který přijel do Islámského státu, aby za něj bojoval nebo mu pomáhal, je žena. V některých případech jde o manželky, které následují své muže.

Jiné jedou samy a dobrovolně. Nezřídka jde o konvertitky, které se nenarodily jako muslimky, ale islám přijaly v dospělosti. Jako Sally Jonesová / Sakina Hussainová.

"Mnoho žen opouští západní země, protože tam mají pocit odcizení od většinové společnosti, cítí omezení při praktikování své víry nebo chtějí přispět k vytvoření islámské utopie. Zlákaly je romantické představy a touha po dobrodružství.

Ženy jsou pro Islámský stát velmi důležité jako rebranding. Dělají z něj méně teroristickou skupinu a více státní útvar," řekla agentuře AFP Jayne Huckerbyová z Duke University, která se specializuje na zatím dost opomíjené téma - ženy a terorismus.

Analytici z ISD se zabývali vzkazy na Twitteru a Facebooku, které ženy pobývající na území Islámského státu publikují.

Je to směs propagandy, oslavy násilí a brutality, odmítání všeho cizího. A také varování, že muslimka, která přijede sama, by se měla vdát.

Svobodné ženy mají údajně v Rakce k dispozici jakési hotely nebo ubytovny, ale jsou nabádány, aby si našly manžele. Některé se vdaly vícekrát, když muž zemřel v boji v Iráku či Sýrii.

"Chci sestry varovat před představami, že sem přijedou a nevdají se. To je tady velmi těžké a závisíme velmi na podpoře bratrů. Není to jako na Západě, kde jdete do Walmartu (síť amerických nákupních center – pozn. red.) a pak zase zpět domů," tweetovala žena, která si říká Umm Layth.

ISD se ve své studii zabývá ženami z Rakouska, Británie, Kanady, Francie a Nizozemska.

"Jejich násilnická rétorika a oddanost věci, které slouží, se v podstatě ničím neliší od mužů," říká spoluautor studie Ross Frenett.

Foto: Aktuálně.cz

V jednom z tweetů například stojí: "Můj nejlepší přítel je granát."

Že ženami nepohrdá, prokázal Islámský stát i návrhem výměny zajatého jordánského pilota za teroristku Sadžídu Rišávíovou. Ta se v roce 2005 účastnila sebevražedného atentátu v hotelích v Ammánu, ale výbušnina na těle jí neexplodovala, takže skončila v rukou jordánské policie.

Libanonci zase na konci roku zatkli Sadžídu Dulajmíovou, exmanželku vůdce Islámského státu Abú Bakra Bagdádího. Podle jednoho z vyšetřovatelů je při výsleších velmi tvrdá a odmítavá, vůbec nespolupracuje.

Dokument ISD o ženách ve službách Islámského státu najdete ZDE.

 

Právě se děje

Další zprávy