WWF: Tatry mají plán, který je zničí

Tomáš Fránek
18. 4. 2006 21:00
Bratislava - Víc sjezdovek, vleků i cest pro turisty. S tím vším počítá plán rozvoje. Podle ekologů ohrozí existenci Tatranského národního parku.
Podle odborníků vytváří rozvojový plán prostor pouze pro zájmy těch, kteří mají dost peněz, na přírodu nebere ohled.
Podle odborníků vytváří rozvojový plán prostor pouze pro zájmy těch, kteří mají dost peněz, na přírodu nebere ohled. | Foto: Ondřej Besperát

Světový fond ochrany přírody (WWF) kritizuje studii rozvoje Vysokých Tater, která zvítězila ve vládní soutěži vypsané po větrné smršti v listopadu 2004.

Studii vybral jako nejlepší vládní výbor založený za účelem obnovy a dalšího rozvoje Vysokých Tater minulý rok a zaplatil za ni dva miliony korun.

Studie má být základem pro nově vytvářený územní plán nejmenších evropských velehor. Počítá s výstavbou a rozšířením sjezdovek na Skalnatém Plese, Hrebienku a Solisku, plánuje zřízení nových lesoparků se sportovními atrakcemi, otevření nových turistických chodníků nebo vytvoření vodní plochy určené na umělé zasněžování sjezdovek.

Infobox

Úklid v Tatrách 6
Foto: Ondřej Besperát

PŘEČTĚTE SI O OBNOVĚ TATER V SOUVISLOSTECH:

  • Kalamita v Tatrách přinesla Česku zisky

Pro ty, co mají

Podle Světového fondu ochrany přírody, největší mezinárodní nevládní organizace na ochranu přírody, je ale studie dalšího rozvoje hor spíš než strategickým dokumentem hrozbou pro další existenci Tatranského národního parku.

Studii pro WWF posuzovala také Martina Pásková z českého ministerstva životního prostředí.

Podle ní studie není efektivně využitelná pro rozvoj tatranského regionu. "Nestanovuje žádný strategický postup, neurčuje priority. Naopak vytváří prostor pro uspokojení zájmů subjektů, které mají dostatek zdrojů a umí se v současné době prosadit. Výsledkem je seznam k sobě poskládaných doporučení, ze kterých si každý vybere jenom to, co se mu hodí a ignoruje naopak to, co se mu nehodí," uvedla Martina Pásková.

WWF si na posouzení projektu úmyslně vybralo tým lidí, kteří jsou odborníky v oboru a přitom nejsou zaujatí. "Chtěli jsme tam mít i odborníka, který není ze Slovenska, aby nebyl zatížený našim 'cirkusem' kolem Tater," uvedl na serveru Changenet.sk zástupce WWF na Slovensku Juraj Vysoký s tím, že Martina Pásková je špičkový odborník na regionální rozvoj.

Proti jsou ekologové i podnikatelé

WWF už také doporučilo, aby se studie vůbec nebrala v potaz při schvalování územního plánu Vysokých Tater, který se nyní projednává a vyhodnocují se desítky námitek jak ochranářů přírody, tak podnikatelů.

Slovenská vláda sice projednala činnost vládního výboru, samotnou studií rozvoje hor a zprávou WWF se nezabývala. Ministr životního prostředí László Miklós uvedl, že má proti vítězné studii také námitky, nelíbí se mu především změna parků na parkoviště a byty.

Podle Miklose nejde o závazný dokument a o územním plánu se teprve jedná.

Územní plán by měl být podle rozvojové studie upraven tak, aby bylo možné vystavět víc lanovek.
Územní plán by měl být podle rozvojové studie upraven tak, aby bylo možné vystavět víc lanovek. | Foto: www.jtbank.cz/

Rozhodování o něm je pro Vysoké Tatry rozhodující, půjde o závazný dokument, který určí místa, kde se budou budovat sjezdovky nebo byty.

První návrh plánu se nelíbil ani podnikatelům a ani ochráncům přírody. "V plánu nejsou naše záměry, o kterých už roky mluvíme. Jde zejména o nové sjezdovky pod Štrbským plesem," řekl Jozef Bedžala ze Svazu hotelů a restaurací.

Příroda proti byznysu

Správě Tatranského národního parku se zase příliš nezdá plán města Vysoké Tatry rozšířit obytné zóny v Lomnici nebo Smokovci. Město chce postavit nové bytovky a přitáhnout tak do hor mladé lidi, kteří by v Tatrách zůstali natrvalo.

Ochranáři ale upozorňují na to, že část bytů může skončit jako víkendové apartmány pro lidí z Bratislavy nebo Košic a nebudou tak sloužit stálým obyvatelům hor.

Spory mezi ochranáři, lesníky a podnikateli začaly ve Vysokých Tatrách po vichřici v listopadu 2004. 

Na investice půjde skoro 40 miliard

Protesty provázely především těžbu kalamitního dřeva v oblastech s nejvyšší ochranou přírody, ekologové si kvůli tomu dokonce stěžovali u Evropské komise.

Celkový odhadovaný objem investic na obnovu Vysokých Tater v následujících sedmi letech přitom počítá se sumou kolem 36,5 miliardy slovenských korun. Jde o kombinaci prostředků ze státního rozpočtu, zdrojů Evropské unie, ale také soukromého kapitálu.

Miliardové investice plánuje například slovensko-česká společnost  J&T, známá v  Česku jako majitel fotbalové Sparty.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 25 minutami

Zeman jmenuje Balaše ministrem školství ve středu, v úterý se s ním sejde, řekl Fiala

Prezident Miloš Zeman ve středu jmenuje ministrem školství poslance hnutí STAN a ústavního právníka Vladimíra Balaše. V úterý se s ním sejde. Po pondělní schůzce s prezidentem na zámku v Lánech to novinářům řekl premiér Petr Fiala (ODS).

Místo ministra školství se uvolní na konci června, kdy hodlá rezignovat dosavadní šéf resortu Petr Gazdík (STAN). Podle Fialy už Gazdík demisi k 30. červnu podal. Ministr slíbil odstoupit kvůli kontaktům s obviněným podnikatelem Michalem Redlem z kauzy Dozimetr. Balaše do čela ministerstva navrhlo hnutí STAN, premiér se s kandidátem sešel dnes odpoledne.

Fiala Balaše označil za zkušeného právníka, který se zabývá otázkami mezinárodního práva s ekonomickými aspekty. Má podle něj předpoklady k výkonu funkce ministra školství. Za jeden z jeho hlavních úkolů označil změnu rámcových vzdělávacích programů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Policie obvinila řidiče kamionu kvůli srážce s vlakem na přejezdu ve Šluknově

Řidiče kamionu, který minulý týden zůstal stát ve Šluknově na železničním přejezdu a střetl se na něm s osobním vlakem, policie obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti. Při nehodě utrpělo pět lidí zranění, dva lidé byli s lehkým zraněním ošetřeni v nemocnici. V případě prokázání viny hrozí 23letému cizinci až pětileté vězení. V tiskové zprávě to v pondělí uvedla policejní mluvčí Eliška Kubíčková.

Vlak se s nákladním autem střetl ve čtvrtek, ve vlaku cestovalo deset lidí. "Mladý řidič kamionu vjel na železniční přejezd, patrně nezvládl nákladní vozidlo vytočit do ulice Sukova a návěsem kamionu zůstal stát na železničním přejezdu, na kterém se spustila zvuková a světelná signalizace zabezpečovacího zařízení. Následně se střetl návěs nákladního vozidla s osobním motorovým vlakem, jedoucím ze směru z Dolní Poustevny do Rumburku," uvedla Kubíčková. Tragédii zřejmě zabránil strojvedoucí, který stačil zabrzdit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy