Výzkum: Chudí budou šťastní, bohatí ne

Reuters, mva
20. 11. 2006 16:48
Londýn - U mladých lidí z rozvojových zemí je dvakrát větší pravděpodobnost, že se budou cítit spokojení, než u vrstevníků ze Západu.

Vyplývá to z průzkumu společnosti MTV Networks International (MTVNI).

Nejšťastnější ze všech jsou Indové, nejbídněji se cítí Japonci. Podle průzkumu, ve kterém bylo dotázáno téměř pět a půl tisíce mladých lidí ze čtrnácti zemí světa, uvedlo jenom 43 procent respondentů ve věku od šestnácti do čtyřiatřiceti let, že jsou v životě šťastni. Toto číslo snižují právě mladí lidé z rozvinutých zemí.

Průzkum probíhal v Argentině, Brazílii, Číně, Dánsku, Francii, Německu, Indii, Indonésii, Japonsku, Mexiku, Jižní Africe, Švédsku, Velké Británii a ve Spojených státech amerických.

Japonci jsou nešťastní

Ve Velké Británii a USA uvedlo méně než třicet procent mladých, že jsou spokojení se způsobem svého života. Japonců je šťastných dokonce pouhých osm procent.

Nešťastné pocity ve vyspělém světě pramení podle autorů výzkumů především ze starostí o zaměstnání a společenského tlaku na to být úspěšný. V rozvojových zemích naopak většina lidí z té samé věkové skupiny očekává, že jejich životy budou v budoucnosti plné radosti. V tomto vedou Číňané s 84 procenty.

Průzkum, který mezi mladými lidmi provedla společnost MTV Networks International, velmi významně přepsal mapu životní spokojenosti vytvořenou britskými odborníky.
Průzkum, který mezi mladými lidmi provedla společnost MTV Networks International, velmi významně přepsal mapu životní spokojenosti vytvořenou britskými odborníky. | Foto: Adrian White, University of Leicester

"Šťastní mladí lidé z rozvojového světa jsou také více nábožensky založeni," píše se ve zprávě o výsledcích průzkumu. Trvalo šest měsíců, než byl vyhodnocen podle indexu duševní pohody. Tento index srovnává pocity mladých lidí a je založený na jejich vnímání toho, jak se cítí bezpeční, kam se ve společnosti zařazují a jak vidí svoji budoucnost.

Vede ekonomický růst k životnímu optimismu?

Mladí Argentinci a Jihoafričané se dostali na přední místa žebříčku spokojenosti se 75 procenty. Celkově se index duševní pohody mezi bohatými a chudými státy mísil. Indie se umístila nahoře následována Švédskem, Brazílie byla na konci.

"Ekonomický růst je v rozvojových zemích na vzestupu, takže můžeme sledovat, že logicky by zde měl být i optimismus a pozitivní naladění," řekl pro Reuters Bill Roedy, prezident MTVNI.

Rozvinuté země byly mimořádně pesimistické ke globalizaci. Devadesát pět procent mladých Němců si myslí, že globalizace ničí jejich kulturu. Rozvojové země, které mají větší tendence globalizaci přijímat, jsou však optimistištější k budoucnosti své ekonomiky a jsou také více hrdí na svojí národnost.

MTVNI dále uvádí, že jeden z trendů, který z výzkumu vyplynul, byl ten, že mladí lidé s přístupem k masovým médiím se častěji cítí ohroženi, jako by neuměli vyhodnotit skutečné nebezpečí. Ve Velké Británii se více než osmdesát procent dotázaných bojí terorismu úplně stejně jako toho, že dostanou rakovinu, i když riziko postižení rakovinou je větší než terorismem.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy