Volební kampaň začala bez rychlovlaků

Lenka Málková
14. 2. 2006 0:01
Řím - Italská volební kampaň nedosahuje velikosti olympijských her, a to ani přes "božský původ" jejího hlavního aktéra.
Foto: Reuters

Jak upoutat pozornost (nejen) italské veřejnosti, když oči všech míří k pěti olympijským kruhům v Turíně? Toť těžká otázka i pro italského premiéra a "skoro Boha" Silvia Berlusconiho. A o to těžší, když během stejného dne dojde k odhalení, že smrtící virus ptačí chřipky se nachází v chudé a převážně zemědělské jihoitalské Kalábrii či Puglii.

Víkendový začátek italské volební kampaně se tak nesl v duchu velkých gest a malého zájmu. Nebýt Berlusconiho prohlášení "Jsem Ježíš Kristus politiky", nebylo by vcelku o čem psát.

Nástupci Pendolina vypadli z volebního programu

Pro Čechy znechucené italským zázrakem jménem Pendolino však stojí za zmínku ještě jedna věc, a to superrychlé vlaky TAV, které se jako mávnutím kouzelného proutku vytratily z volebního programu opoziční koalice levicových a středových stran.

Jedna z pěti souprav Pendolino, které tento měsíc odstavily technické potíže, projíždí poblíž stanice Kostěnice na Pardubicku při nové zkušební jízdě bez cestujících. První dva rychlovlaky by měly být opět nasazeny do provozu 1. února.
Jedna z pěti souprav Pendolino, které tento měsíc odstavily technické potíže, projíždí poblíž stanice Kostěnice na Pardubicku při nové zkušební jízdě bez cestujících. První dva rychlovlaky by měly být opět nasazeny do provozu 1. února. | Foto: ČTK

Společnost Fiat Ferroviaria ukázala světu své první vlaky řady Pendolino v roce 1987. Přibližně o deset let později se po několika úpravách začaly používat na mezinárodní trase Milán-Turín-Lyon. V budoucnosti je měli nahradit blízcí příbuzní - superrychlé vlaky TAV. Poslední krok opozičního lídra Romana Prodiho, tedy vyšktnutí grandiózního plánu na zprovoznění mezinárodní trasy nejmodernějších vlaků z volebního programu, však některé politiky zklamal.

Jedním z nich je i turínský starosta Sergio Chiamparino, pro něhož byla realizace superrychlého vlakového spojení Benátky-Lyon prioritou. Prodi však argumentuje důležitějšími kroky, které italskou vládu čekají. Stát by se jím mělo především spojení s Rakouskem a Německem přes Brennerský průsmyk. Po sérii výtek však Prodi připustil: "Ve volebním programu se o koridoru číslo 5 nepíše, ale určitě bude."

Malost opozice by měla přinést vítězství

Kromě rychlého a ekologického spojení mezi Benátkami a Lyonem chybí ve volebním programu levice také plán na protipovodňovou bariéru chránící Benátky či výstavbu supermoderního mostu, který se měl tyčit nad messinskou úžinou. Na rozdíl od pravicové "velikosti" tak hodlá opozice ukončit realizaci gigantických staveb a soustředit se na věci menší, ale potřebnější.

Foto: Reuters

Prodiho spojenec a vůdce Strany zelených Alfonso Pecoraro Scanio však považuje realizaci vlakového spojení mezi Itálii a Francií za strategickou. Prodi nicméně kontruje slovy "strategickou ano, ale až v budoucnu." Momentálně jsou důležitější nižší daně, výkonnější ekonomika či nižší nezaměstnanost.

Italský prezident v sobotu rozpustil parlament a umožnil tak konání předčasných dubnových voleb, v nichž si podle dosavadních průzkumů opoziční "malost" vede o poznání lépe než koaliční velikášství.

Podle italských komentátorů tak čeká Apeninský poloostrov nejostřejší kampaň za poslední půlstoletí. Kromě tradiční rivality Berlusconiho pravice a Prodiho levice je problémem obou stran vnitřní nejednotnost.

 

Právě se děje

Další zprávy