Vizitka Hubbleova vesmírného teleskopu

30. 10. 2006 11:00
Praha - Vizitka Hubbleova vesmírného teleskopu, jednoho z nejdůležitějších dalekohledů v historii astronomie.

• Hubbleův teleskop vyrobili vědci amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) a Evropské kosmické agentury (ESA); stál dvě miliardy dolarů.
  • Je pojmenován po Edwinu Hubbleovi (1889-1953), který ve 20. letech 20. století objevil rozpínání Vesmíru.
  • Má hmotnost 11,6 tuny, délku 13,2 metru a maximální průměr 4,2 metru, zrcadlo teleskopu pak má průměr 2,4 metru; teleskop je vybaven kamerami a spektrometry, umožňujícími pozorování ve viditelném světle i v infračervené a ultrafialové oblasti.
  • Teleskop 25. března 1990 dopravila posádka amerického raketoplánu Discovery na oběžnou dráhu Země.
  • Brzy po vypuštění experti zjistili vadu hlavního zrcadla; na konci roku 1993 proběhla nejsložitější oprava v historii NASA: posádka raketoplánu vystoupila do volného prostoru, speciálním jeřábem zatáhla teleskop do raketoplánu a doplnila optický systém korekčním zrcadlem; astronauti vyměnili také část elektroniky a některé přístroje vybavili novými součástkami.
  • Teleskop pracuje podle plánu od ledna 1994 (další servisní mise se uskutečnily v letech 1997, 1999 a 2002).
  • Podle http://hubble.nasa.gov obíhá Hubbleův teleskop jako umělá družice Zemi ve výšce asi 575 kilometrů nad jejím povrchem, což je přibližně o 170 kilometrů výše než orbit Mezinárodní vesmírné stanice (ISS); doba oběhu kolem Země činí 97 minut.
  • Teleskop pořídil přes 750.000 snímků, jejichž kvalita i při billboardovém zvětšení neztrácí ty nejjemnější detaily.
  • Každý den dodává tři až čtyři gigabyty informací, které slouží astronomům na celém světě.
  • Hubbleovy snímky poskytly mimo jiné důkazy o existenci tzv. temné hmoty a energie či supermasivních černých děr; pomohly zpřesnit stáří vesmíru na 13,7 miliardy let a objevily nejstarší galaxie zrozené necelou miliardu let po vzniku vesmíru; zachytily bombardování Jupitera kometami a potvrdily, že zformování planetárního systému Slunce není v naší galaxii žádnou výjimkou.
  • Bez dalších oprav by měl fungoval asi do roku 2008 či 2009.
  • Následník tohoto výjimečného přístroje, kosmický teleskop Jamese Webba (JWST), má být vypuštěn v roce 2013.