Vesmírná hedvábná stezka. Čína dokončila vlastní GPS, pomohla by jí během konfliktů

Jana Václavíková Jana Václavíková
3. 7. 2020 6:30
Při vojenském cvičení v roce 1996 vystřelila čínská armáda tři rakety, jen u jedné z nich ale dokázala monitorovat její dopad. Zbylé dvě se jí ztratily, údajně kvůli výpadku služby GPS. Tento incident stál u začátku čínského navigačního systému, který byl minulý týden dokončen a brzy by měl být po kompletním otestování v plném provozu, píší čínská média.
Model čínského navigačního systému Pej-tou.
Model čínského navigačního systému Pej-tou. | Foto: Reuters

"Pro armádu to byla velká hanba… Nezapomenutelné ponížení. Proto jsme se nehledě na cenu rozhodli vyvinout náš vlastní globální navigační a polohovací systém. Pej-tou je pro nás povinnost. Naučili jsme se to těžkou cestou," řekl už před více než 10 lety nejmenovaný čínský plukovník hongkongskému deníku South China Morning Post.

Na systému s názvem Pej-tou, v překladu Souhvězdí Velkého vozu, pracovali Číňané 20 let. Poslední satelit vyslali do vesmíru 23. června. Doplnil tak dalších 29 zařízení, která budou podle magazínu The Diplomat schopna určit polohu daného objektu kdekoliv na planetě s přesností na 10 centimetrů. 

"Nehledě na odvětví i drobná chyba může znamenat velkou odchylku. Pej-tou zaručuje dokonalou přesnost," řekl americké stanici CNN čínský vojenský expert Sung Čung-pching. "Navigační satelity jsou nejlepším produktem vojensko-civilní spolupráce. Jejich tržní a užitná hodnota je obrovská," dodal. 

Systém už delší dobu lokálně využívá na šest milionů čínských taxi, dopravních autobusů a nákladních aut, 10 tisíc rybářských lodí a společnosti na půjčování kol. "Čínskou GPS" má k dispozici také 70 procent majitelů čínských chytrých telefonů, které jsou doplněny speciálními čipy, píše čínský server Sixth Tone.

Asijská velmoc, která za systém zaplatila 10 miliard dolarů (237 miliard korun), se tak stala teprve čtvrtou zemí světa s touto technologií. Nejznámější služba pro určování polohy GPS patří Spojeným státům. Vlastní navigaci s názvem Galileo má i Evropská unie a Rusko obsluhuje Glonass. Navigace s menším dosahem má také Japonsko a Indie. 

Nezávislost na Západu

Andrew Dempster, který je ředitelem Australského centra pro výzkum vesmírného inženýrství, se domnívá, že jde především o prestiž. "Upřímně na Pej-tou není nic jedinečného. Pro Číňany je to prestižní věc, o které budou moci říkat, že ji mají. Je to stejné jako vydat se na Měsíc a zapíchnout tam vlajku," řekl CNN.

Oficiálně však Čína vidí výhodu jinde - stane se nezávislou na americké GPS a zabrání podobným incidentům, jako byl ten z roku 1996. Zároveň si tím zajistí, že jí v případě vojenského konfliktu Spojené státy navigaci nevypnou.

"Dává smysl, že mají svůj vlastní vojenský systém," míní Dempster. "Přístup k GPS by jim mohl být odepřen, zatímco americká armáda by ho nadále používala."

S tím souhlasí i analytik australského think-tanku Australian Strategic Policy Institute Alex Joske. "Větší soběstačnost, kterou plně funkční systém Pej-tou poskytne Číně a především Čínské lidové osvobozenecké armádě, odráží snahu komunistické strany osvobodit se od důležitých západních technologií," uvedl pro hongkongský deník.

Vesmírná hedvábná stezka

Navigaci ale nebude využívat pouze Čína. Podle čínského státního deníku People’s Daily síť patří "celému světu a veškerému lidstvu". Proto ji bude nabízet i vládám dalších zemí, především těm, které leží na Novodobé Hedvábné stezce, projektu, který vytváří celosvětovou politickou a obchodní síť zaměřenou na Čínu.

Časopis The Diplomat tak novou navigaci označuje za Vesmírný pás a stezku.

"Představte si, že by získala technickou spolehlivost jako GPS. To by jen zvětšilo čínský vliv," uvedl pro americkou televizi CNBC Christopher Newman, profesor vesmírného práva na britské Northumbrijské univerzitě. 

Už nyní systém používá v různé formě 30 zemí, především v Asii, Africe a na Blízkém východě. Jejich počet se bude podle odborníků ještě zvětšovat, hlavně díky státům zapojeným do zmíněné iniciativy s názvem Pás a stezka. Těch je v současnosti 70.

Podle médií to může mít vliv i na nákupy dalších technologií od Číny, protože některé z nich využívají právě její navigační systém. Jde například o zařízení na sledování dopravy nebo varovný systém týkající se přírodních katastrof. Ten už velmoc dodala do 120 zemí.

Možné bezpečnostní problémy

Čínská technologie však vzbuzuje i bezpečnostní obavy, podobné jako zapojení čínských firem do výstavby sítí 5G v různých zemích světa. Dempster je vyvrací s tím, že systém pouze vysílá signál a nedokáže ho přijmout zpět, a tak ani nezíská soukromé informace od uživatelů. "Pokud nemáte jiný způsob kontaktu, nekomunikujete zpět s GPS ani s Pej-tou," uvedl pro CNN.

Nicméně server Sixth Tone zmiňuje, že Pej-tou bude údajně jednou umět i signál přijímat. Vědci z čínské akademie věd, kteří se na vývoji navigace podíleli, doufají, že ji budou v budoucnu využívat například záchranáři při misích na odlehlých místech.

Možným bezpečnostním problémem pak je i skutečnost, že systém bude pod kontrolou Číny. A ta ho bude moci v dané zemi narušovat či úplně vypnout, pokud s ní bude mít spor.

Video: Čínské robotické vozítko Nefritový králík 2 se pohybuje po odvrácené straně Měsíce

Čínské robotické vozítko Nefritový králík 2 se pohybuje po odvrácené straně Měsíce | Video: Reuters
 

Právě se děje

Další zprávy