Teleskop zachytil záhadné rádiové vlny z vesmíru. Vědci řeší jejich původ už roky

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
10. 1. 2019 19:23
Jejich energie se vyrovná energii z 500 milionů Sluncí a jejich životnost je velmi krátká - vydrží jen několik milisekund. Vědci toho ale zatím o takzvaných rychlých rádiových záblescích (fast radio bursts, FRB), které přicházejí z vesmíru, moc nevědí. Záhadným jevem se odborníci zabývají už několik let a teď jejich pozornost upoutal znovu.
Ilustrační foto. | Foto: Youtube/NASA

Během loňského července a srpna vědci zachytili dalších třináct takových signálů, které přišly z dálky větší než 1,5 miliardy světelných let. Jeden z nich se navíc šestkrát opakoval, informoval ve středu odborný časopis Nature.

Jelikož jsou tyto záblesky zachytitelné jen v řádu milisekund, vědci se o nich často dozvědí až dlouho poté, co o sobě daly vědět. O to náročnější je zjistit více o jejich původu.

Záblesky z loňského léta se podařilo zachytit díky rádiovému teleskopu CHIME, který se nachází v observatoři v kanadské provincii Britská Kolumbie. Teleskop, který je v provozu teprve od minulého roku, má přinést nové informace o vzniku kosmu nebo o rozmístění plynného vodíku v hlubokém vesmíru.

A pomáhá také poodhalit tajemství rychlých rádiových záblesků. Není to poprvé, kdy se vědci se signály setkali. Zprvu se domnívali, že pulzy vznikají v důsledku nějaké vesmírné katastrofy, například kolize dvou neutronových hvězd.

V roce 2015 se ale experti museli smířit s tím, že jsou, co se rozlousknutí záhady týče, zase téměř na začátku. To když zjistili, že se rádiový pulz může ozvat i opakovaně, nikoliv jednou. Tehdy se potvrdilo, že se jeden ze signálů, známý jako FRB 121102, opakuje, připomíná vědecký časopis Popular Mechanics. Signál byl poprvé zaznamenán v roce 2012.

Podobnost signálů

Tým astrofyziků z americké Cornellovy univerzity přišel předminulý rok s tvrzením, že zdroj signálů se nachází v trpasličí galaxii vzdálené tři miliardy světelných let. Stále ale nebylo jasné, proč záblesky vůbec vznikají. Vědci navíc věří, že se takových signálů může na obloze objevit každý den až několik tisíc.

Stejně tak není jasné, odkud pochází nynější signál s označením 180814.J0422+73, který se šestkrát opakoval. Podle vědců je ale velmi podobný zmíněnému pulzu FRB 121102.

"Je ohromující, kolik podobnosti mezi těmito dvěma signály je," uvedl astrofyzik Andrew Siemion, ředitel výzkumného centra SETI, které je součástí Kalifornské univerzity v Berkeley.

"Víme, že tyto zdroje signálů umí produkovat nízkofrekvenční rádiové vlny, které dokážou uniknout z vlastního prostředí. Také nejsou moc rozptýlené, takže se dají zaznamenat i ze Země. To nám o nich aspoň něco prozradí," dodal pro britský server BBC Tom Landecker, jeden z členů týmu CHIME.

Mimozemská civilizace?

Už dřívější poznatky ukázaly, že rádiové vlny pocházejí z prostředí, ve kterém je velmi silné magnetické pole. Vědci si pohrávají hlavně s dvěma variantami: zdroj se nachází v blízkosti mohutné černé díry anebo silné mlhoviny.

A podle amerického výzkumného centra SETI se ani nedá stoprocentně vyloučit možnost, že vlny vysílá mimozemská civilizace.

Vědci by rádi vyřešili záhadu ještě letos, shodují se však, že k tomu budou potřeba další signály, které napovědí víc. "Abychom rozluštili záhadu rychlých rádiových záblesků, potřebujeme jich zaznamenat ještě více a pak zjistit, odkud pocházejí. Vědecká obec je připravená zjistit to tento rok," nechal se slyšet pro časopis Newsweek astrofyzik Ryan Shannon ze Swinburnské technologické univerzity v Austrálii. Také on v nedávné době zachytil celkem dvacet podobných vln.

Video: Vypadá jako sněhulák. NASA zveřejnila první ostrý snímek planetky Ultima Thule