Rozluštění velké vesmírné záhady? Vědci možná zjistili, co vysílá tajemné rádiové vlny

Zahraničí Zahraničí
12. 1. 2018 15:47
Vědci poprvé přišli s možným vysvětlením toho, odkud se berou tajemné rádiové vlny, nad kterými si lámou hlavu již několik let.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Washington - Rychlé rádiové záblesky (Fast Radio Bursts, FRB) představují jednu z největších moderních záhad vesmíru. Jsou neuvěřitelně silné, trvají jen velmi krátkou dobu a nikdy se neopakují.

Až na jeden jediný druh, nad kterým si vědci lámou hlavu již několik let.

Poprvé byly krátké rádiové vlny FRB 121102 zachyceny v roce 2012. V té době to ještě nebylo nic neobvyklého. Překvapení přišlo, když se zopakovaly. Doposud jde o jediný známý případ, kdy astronomové opakovaně zachytili stejný mezigalaktický rádiový signál.

Opakované záblesky vln pocházející z jednoho zdroje se staly jednou z největších vesmírných záhad. Za posledních šest let byly tyto vlny zaznamenány přibližně 150krát.

Až nyní přicházejí astronomové poprvé s možnými teoriemi, jak tuto záhadu vysvětlit.

Černá díra nebo supernova

Podle vědců může vlny vysílat mrtvá hvězda s mimořádně silným magnetickým polem, informovala britská stanice BBC. Tým vědců nabídl teorii v posledním vydání časopisu Nature po 231. setkání Americké astronomické společnosti ve Washingtonu.

Nejnovější poznatky vědce dovedly k myšlence, že rádiové vlny musí pocházet z prostředí, které obsahuje neuvěřitelně silné magnetické pole. A to může být způsobeno buď blízkostí mohutné černé díry, nebo silné mlhoviny.

Charakteristika vln je navíc dovedla k názoru, že jediný zdroj v naší galaxii se může nacházet v samotném galaktickém centru, což je dynamická oblast poblíž černé díry.

Další teorií je, že zdrojem je neutronová hvězda. "Polarizační vlastnosti a tvary těchto vln jsou podobné rádiovým zářením mladých neutronových hvězd v naší galaxii," uvádí astronom Andrew Seymour z observatoře Arecibo na Portoriku.

Jak upozorňuje CNN, pro fanoušky pátrání po mimozemských civilizacích to však není nutně špatná zpráva. Ani jedna teorie nutně nevylučuje, že rádiové vlny přece jen vysílají mimozemšťané.

Video: Co plánuje NASA na rok 2018

Co plánuje NASA na rok 2018? Podívejte se na seznam úkolů této organizace | Video: NASA

Předseda FAČR Malík měl pozitivní test na koronavirus

Předseda Fotbalové asociace ČR (FAČR) Martin Malík měl dnes pozitivní test na koronavirus. Je v izolaci a úterního mimořádného jednání výkonného výboru se stejně jako jeho další členové zúčastní přes videokonferenci.

"Na základě příznaků z druhé poloviny víkendu absolvoval Martin Malík během pondělí test na onemocnění covid-19, jehož vyhodnocení se ve večerních hodinách ukázalo jako pozitivní. Předseda je tak v karanténním režimu," řekl novinářům tiskový mluvčí FAČR Michal Jurman.

I přes nemoc podle něj Malík bude v úterý pracovat a zúčastní se plánovaného jednání výkonného výboru, který se bude zabývat situací po rezignaci místopředsedy Romana Berbra a členky výboru Dagmar Damkové.

Oba odstoupili poté, co propukla kauza údajné korupce a ovlivňování výsledků zápasů. Berbr je nejvýše postavenou osobou v aféře a minulou neděli byl jako jeden ze čtyř lidí poslán do vazby.

V kauze je celkem obviněno 20 osob v souvislosti s údajným ovlivňováním výsledků prostřednictvím rozhodčích. Kriminalisté tvrdí, že vše řídila organizovaná zločinecká skupina. Podle médií mělo jít hlavně o utkání Vyšehradu, který v sezoně 2018/19 postoupil ze třetí do druhé ligy. Zápasy měly být ovlivňovány i za účelem sázek.

Výkonný výbor byl se měl v úterý také zabývat komisí rozhodčích, kterou na začátku minulého týdne v reakci na aféru rozpustil.