Rozluštění velké vesmírné záhady? Vědci možná zjistili, co vysílá tajemné rádiové vlny

Zahraničí Zahraničí
12. 1. 2018 15:47
Vědci poprvé přišli s možným vysvětlením toho, odkud se berou tajemné rádiové vlny, nad kterými si lámou hlavu již několik let.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Washington - Rychlé rádiové záblesky (Fast Radio Bursts, FRB) představují jednu z největších moderních záhad vesmíru. Jsou neuvěřitelně silné, trvají jen velmi krátkou dobu a nikdy se neopakují.

Až na jeden jediný druh, nad kterým si vědci lámou hlavu již několik let.

Poprvé byly krátké rádiové vlny FRB 121102 zachyceny v roce 2012. V té době to ještě nebylo nic neobvyklého. Překvapení přišlo, když se zopakovaly. Doposud jde o jediný známý případ, kdy astronomové opakovaně zachytili stejný mezigalaktický rádiový signál.

Opakované záblesky vln pocházející z jednoho zdroje se staly jednou z největších vesmírných záhad. Za posledních šest let byly tyto vlny zaznamenány přibližně 150krát.

Až nyní přicházejí astronomové poprvé s možnými teoriemi, jak tuto záhadu vysvětlit.

Černá díra nebo supernova

Podle vědců může vlny vysílat mrtvá hvězda s mimořádně silným magnetickým polem, informovala britská stanice BBC. Tým vědců nabídl teorii v posledním vydání časopisu Nature po 231. setkání Americké astronomické společnosti ve Washingtonu.

Nejnovější poznatky vědce dovedly k myšlence, že rádiové vlny musí pocházet z prostředí, které obsahuje neuvěřitelně silné magnetické pole. A to může být způsobeno buď blízkostí mohutné černé díry, nebo silné mlhoviny.

Charakteristika vln je navíc dovedla k názoru, že jediný zdroj v naší galaxii se může nacházet v samotném galaktickém centru, což je dynamická oblast poblíž černé díry.

Další teorií je, že zdrojem je neutronová hvězda. "Polarizační vlastnosti a tvary těchto vln jsou podobné rádiovým zářením mladých neutronových hvězd v naší galaxii," uvádí astronom Andrew Seymour z observatoře Arecibo na Portoriku.

Jak upozorňuje CNN, pro fanoušky pátrání po mimozemských civilizacích to však není nutně špatná zpráva. Ani jedna teorie nutně nevylučuje, že rádiové vlny přece jen vysílají mimozemšťané.

Video: Co plánuje NASA na rok 2018

Co plánuje NASA na rok 2018? Podívejte se na seznam úkolů této organizace | Video: NASA

Podle Borise Johnsona stojí Írán za útoky na ropná zařízení v Saúdské Arábii

Teherán z útoku, ke kterým došlo 14. září letošního roku, už dříve obvinil americký prezident Donald Trump. K zodpovědnosti se mezitím přihlásila jemenská skupina šíitských povstalců, kteří jsou podporovaní právě Íránem.

"Budeme pracovat s našimi americkými a evropskými přáteli, abychom zareagovali způsobem, který by deeskaloval napětí v oblasti (Perského, pozn. red.) zálivu," řekl Johnson novinářům na palubě letadla po cestě na klimatický summit OSN v New Yorku.

Teherán jakékoli zapojení do incidentu odmítá a varuje, že případné odvetné údery ze strany Spojených států nebo Saúdské Arábie vyústí v "totální válku".

Trump a Johnson chtějí mít do července 2020 uzavřenou obchodní dohodu

Britský premiér Boris Johnson a americký prezident Donald Trump se dohodli, že do července příštího roku uzavřou obchodní dohodu mezi oběma zeměmi, píše britský deník The Sun. Na složitá jednání by tak měli zhruba jen devět měsíců. Fungovat by dohoda začala až po skončení případného přechodného období po vystoupení Spojeného království v Evropské unie.

Zdroj: Reuters