Rozluštění velké vesmírné záhady? Vědci možná zjistili, co vysílá tajemné rádiové vlny

Zahraničí Zahraničí
12. 1. 2018 15:47
Vědci poprvé přišli s možným vysvětlením toho, odkud se berou tajemné rádiové vlny, nad kterými si lámou hlavu již několik let.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Washington - Rychlé rádiové záblesky (Fast Radio Bursts, FRB) představují jednu z největších moderních záhad vesmíru. Jsou neuvěřitelně silné, trvají jen velmi krátkou dobu a nikdy se neopakují.

Až na jeden jediný druh, nad kterým si vědci lámou hlavu již několik let.

Poprvé byly krátké rádiové vlny FRB 121102 zachyceny v roce 2012. V té době to ještě nebylo nic neobvyklého. Překvapení přišlo, když se zopakovaly. Doposud jde o jediný známý případ, kdy astronomové opakovaně zachytili stejný mezigalaktický rádiový signál.

Opakované záblesky vln pocházející z jednoho zdroje se staly jednou z největších vesmírných záhad. Za posledních šest let byly tyto vlny zaznamenány přibližně 150krát.

Až nyní přicházejí astronomové poprvé s možnými teoriemi, jak tuto záhadu vysvětlit.

Černá díra nebo supernova

Podle vědců může vlny vysílat mrtvá hvězda s mimořádně silným magnetickým polem, informovala britská stanice BBC. Tým vědců nabídl teorii v posledním vydání časopisu Nature po 231. setkání Americké astronomické společnosti ve Washingtonu.

Nejnovější poznatky vědce dovedly k myšlence, že rádiové vlny musí pocházet z prostředí, které obsahuje neuvěřitelně silné magnetické pole. A to může být způsobeno buď blízkostí mohutné černé díry, nebo silné mlhoviny.

Charakteristika vln je navíc dovedla k názoru, že jediný zdroj v naší galaxii se může nacházet v samotném galaktickém centru, což je dynamická oblast poblíž černé díry.

Další teorií je, že zdrojem je neutronová hvězda. "Polarizační vlastnosti a tvary těchto vln jsou podobné rádiovým zářením mladých neutronových hvězd v naší galaxii," uvádí astronom Andrew Seymour z observatoře Arecibo na Portoriku.

Jak upozorňuje CNN, pro fanoušky pátrání po mimozemských civilizacích to však není nutně špatná zpráva. Ani jedna teorie nutně nevylučuje, že rádiové vlny přece jen vysílají mimozemšťané.

Video: Co plánuje NASA na rok 2018

Co plánuje NASA na rok 2018? Podívejte se na seznam úkolů této organizace | Video: NASA

Ruští lékaři vyzvali Navalného, aby ukončil hladovku, než bude pozdě

Ruští lékaři, kteří poskytovali péči opozičnímu představiteli Alexeji Navalnému, když byl na svobodě, politického aktivistu nyní vyzvali, aby v zájmu zachování svého zdraví ukončil protestní hladovku. Vyjádřili obavy o jeho život a úřady vyzvali, aby umožnily jeho převoz z vězeňské do civilní nemocnice v Moskvě.

Ruská ombudsmanka Taťjana Moskalkovová dnes naopak uvedla, že lékařská péče, které se Navalnému ve vězeňském zařízení ve Vladimirské oblasti dostává, odpovídá mezinárodním standardům, napsala agentura Interfax.

Vězněný Navalnyj drží hladovku již 23 dní. Chce její pomocí docílit, aby k němu byli puštěni kromě vězeňských zdravotníků také lékaři zvenčí.

"Pokud bude hladovka pokračovat, dokonce i po velmi krátkou dobu, bohužel brzy jednoduše nebudeme mít koho léčit. Naším hlavním úkolem je ochránit život a zdraví našeho pacienta," napsali lékaři. Jejich výzvu zveřejnil ruský opoziční zpravodajský portál Mediazona.

K otevřenému dopisu se připojila šéfka ruských lékařských odborů a Navalného lékařka Anastasija Vasiljevová. "Opravdu doufáme, že Alexej zítra (v pátek) hladovku ukončí," sdělila Vasiljevová agentuře Reuters.