Vědci z Číny vyvinuli automobil, který lze ovládat pouhými myšlenkami. Zatáčet ale zatím nezvládá

ČTK ČTK
30. 12. 2015 9:34
K ovládání vozu bude řidič používat speciální zařízení pro čtení mozkových signálů. Zařízení, které zaznamenává elektrickou aktivitu mozku, zahrnuje celkem 16 senzorů. Získané signály pak převádí v příkazy pro ovládání automobilu. "Zařízení sbírá EEG signály a bezdrátově je přenáší do počítače. Počítač signály roztřídí a rozpozná, co lidé chtějí udělat. Poté signály promění v ovládací příkaz pro automobil," uvedl vědec Čang Čao. Vědcům se zatím podařilo najít způsob, jak prototyp automobilu zamknout, rozjet a zastavit. Zatáčet ale zatím neumí.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Tchien-ťin - Vědci z univerzity v čínském městě Tchien-ťinu vyvinuli automobil, který lze ovládat myšlenkami.

Řidič vybavený speciálním zařízením pro čtení mozkových signálů může tento vůz uvést do pohybu, aniž by musel použít rukou či nohou. Informovala o tom agentura Reuters.

Zařízení zahrnuje 16 senzorů fungujících na principu elektroencefalografie (EEG), tedy záznamu elektrické aktivity mozku. Vědci vytvořili program, který získané signály analyzuje a převádí je v příkazy pro ovládání automobilu.

Řidič může pomocí myšlenky automobil odemknout či zamknout, rozjet se dopředu či dozadu a zastavit. Zatím však není možné zatáčet. Automobil byl vyvinut ve spolupráci s čínskou firmou Great Wall Motor.

Vědci na projektu pracovali dva roky

"Zařízení sbírá EEG signály a bezdrátově je přenáší do počítače. Počítač signály roztřídí a rozpozná, co lidé chtějí udělat. Poté signály promění v ovládací příkaz pro automobil," uvedl vědec Čang Čao.

Vědecký tým strávil prací na tomto projektu dva roky. Docent Tuan Feng, který celý projekt řídil, upozornil, že vyvinutá technologie by se brzy mohla spojit se systémy pro automobily bez řidiče, na kterých pracuje například americká internetová společnost Google.

"Stroje slouží lidem, jejichž záměry je třeba rozpoznat. Náš projekt umožňuje, aby automobily sloužily lidem lépe," uvedl Tuan.

Za vznikem projektu stála podle vědců myšlenka pomoci tělesně postiženým lidem, kteří nejsou fyzicky schopni řídit automobil. "Tento projekt má dva výchozí body. Prvním je nabídnout metodu řízení bez použití rukou či nohou pro postižené, kteří se nemohou volně pohybovat. Druhým je poskytnout zdravým lidem nový a rozumovější režim řízení," uvedl Čang.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Celosvětové kapacity pro výrobu jaderné energie je zapotřebí do roku 2050 zdvojnásobit, uvedla IEA

Celosvětové kapacity pro výrobu jaderné energie je zapotřebí do roku 2050 zdvojnásobit, aby se podařilo dosáhnout uhlíkové neutrality. Uvedla to Mezinárodní agentura pro energii (IEA) v dnešní zprávě. Růst produkce jaderné energie by měl rovněž pomoci nynějším snahám vlád posílit energetickou bezpečnost snížením závislosti na dovozu fosilních paliv.

"Odchod energetického sektoru od fosilních paliv může být díky jaderné energii rychlejší a bezpečnější," uvedla IEA. "V dnešní globální energetické krizi se snižování závislosti na dovozu fosilních paliv stává prioritou při zajišťování energetické bezpečnosti. Neméně důležitá je klimatická krize," dodala. K dosažení uhlíkové neutrality je podle IEA zapotřebí do roku 2050 zvýšit kapacity pro výrobu jaderné energie na 812 ze současných 413 gigawattů.

Agentura rovněž upozornila, že téměř dvě třetiny jaderných elektráren jsou nyní starší než 30 let a že produkce jaderné energie ve vyspělých ekonomikách by do roku 2030 mohla klesnout o třetinu. Podle šéfa IEA Fatiha Birola nyní nicméně nastaly podmínky k většímu využívání jaderné energie.

"Vzhledem k dnešní globální energetické krizi, prudce rostoucím cenám fosilních paliv, problémům v oblasti energetické bezpečnosti a ambiciózním klimatickým závazkům věřím, že jaderná energie má unikátní příležitost pro návrat," uvedl Birol. "Nová éra pro jadernou energii ale není v žádném případě zaručena. Bude záviset na tom, zda vlády uskuteční kroky k zajištění bezpečnosti a udržitelnosti provozu jaderných elektráren v příštích letech," dodal.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nárůsty nakažených covidem se drží nad tisícovkou, ve středu přibylo 1156 nákaz

Nárůsty nakažených covidem se drží nad tisícovkou, ve středu přibylo 1156 nákaz, asi o 500 víc než před týdnem. Počet hospitalizovaných stoupl na 179.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Myšákův Hamilton prohrál ve finále Memorial Cupu s týmem Saint John

Hokejisté celku Hamilton Bulldogs s českým útočníkem Janem Myšákem podlehli ve finále Memorial Cupu pořádajícímu Saint John 3:6. Sea Dogs triumfovali podruhé v boji o šampiona juniorských soutěží Canadian Hockey League (CHL) a navázali na vítězství z roku 2011. Memorial Cup se hrál po dvouleté pauze kvůli pandemii koronaviru poprvé od roku 2019, kdy jej ovládl tým Rouyn-Noranda Huskies s útočníkem Jakubem Laukem.

Dvacetiletý litvínovský odchovanec Myšák, jehož draftoval v roce 2020 ve druhém kole na 48. pozici Montreal, poslal v pondělí Bulldogs do finále vítězným gólem v čase 70:08 proti Shawiniganu (4:3 v prodloužení). Ve finále Myšák v dresu šampiona OHL také skóroval a devět sekund před koncem druhé třetiny snížil na 2:4.

Hráči celku Saint John, kteří v play off QMJHL vypadli už v 1. kole po porážce s Rimouski 2:3 na zápasy, Memorial Cup ovládli s jediným zaváháním. Ze základní skupiny postoupili z prvního místa přímo do finále po výhře nad Hamiltonem 5:3, porážce s Edmonton Oil Kings 3:4 v prodloužení a výhře nad Shawiniganem 5:3.

Stafford Smythe Memorial Trophy pro nejužitečnějšího hráče získal kanadský útočník William Dufour z vítězného týmu, který byl i nejproduktivnějším hráčem a nejlepším střelcem s osmi body a sedmi brankami ze čtyř utkání.

Sea Dogs byli jediným celkem bez českého zastoupení. S Oil Kings vyhrál WHL obránce Šimon Kubíček a s Cataractes ovládl QMJHL bek Martin Haš. Desítka českých vítězů Memorial Cupu se tak nerozšířila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy