Vědci objevili tři geny, které zvyšují riziko migrény

Petr Jemelka Petr Jemelka
13. 6. 2011 13:25
Objev ukázal, že migrénu vyvolává souhra genetické konstelace a vnějších podnětů
Ženy trpí migrénou až třikrát častěji.
Ženy trpí migrénou až třikrát častěji. | Foto: Reuters

Los Angeles - Americkým vědcům se podařilo identifikovat tři geny, které jsou spoluodpovědné za propuknutí migrény.

Pokud člověk zdědí jeden z nich, hrozí mu o deset až patnáct procent vyšší riziko chronických bolestí hlavy a dalších potíží, souhrnně označovaných jako migréna.

Jedná se o geny TRPM8, LRP1 a PRDM16. První jmenovaný má vliv na vnímání bolesti a chladu, druhý ovlivňuje předávání vzruchů mezi neurony a třetí se podílí na vnímání podnětů okolního světa i chemických reakcích uvnitř mozku.

"Přestože příčinu migrény stále neznáme, může nám objev pomoci pochopit biologické příčiny rozvoji této rozšířené a vysilující nemoci," uvedl vedoucí výzkumného týmu Harvardské univerzity Markus Schuerks v univerzitním magazínu.

Je to tedy velký příslib do budoucna. Výzkumníci ale varují před přílišným optimismem. K tomu, abychom dokázali nad migrénou zvítězit, musíme urazit ještě dlouhou cestu.

"Dosud jsme si mysleli, že za migrénou stojí konstelace mnoha genů. Teď už víme, že za ní stojí porucha smyslového vnímání," vysvětlila pro server HealthDay podstatu objevu neuroložka Audrey Halpernová z Neurologického centra lékařské fakulty Newyorkské univerzity.

Stačí nepříjemný pach a oheň je na streše

Migrénu může vyvolat i vůně aromatického sýru
Migrénu může vyvolat i vůně aromatického sýru | Foto: Jiří Mevald

Migrénu, tedy chronické záchvaty středně silné až nesnesitelné bolesti hlavy, nevolnosti, světloplachosti a dalších obtíží, může vyvolat například konzumace konkrétní potraviny, resp. specifický chuťový či pachový podnět, ale i hluk, nevyspání, nadměrná námaha atd.

Příčiny mohou být i fyziologické - třeba bolest zubu nebo páteře. Migréna je tedy jednoduše řečeno nevítaná reakce nervových buněk na vnější podněty.

"Mozek lidí trpících migrénou reaguje na určité podněty jinak, než zbytek populace. Jeho nervové buňky spolu jinak komunikují," upřesnil pro agenturu AFP vedoucí výzkumu Schuerks.

Jelikož se migréna vyskytuje až třikrát častěji u žen, zaměřili se lékaři na něžné pohlaví. Testů se zúčastnilo přes 23 tisíc žen, přičemž více než 5 tisíc z nich uvádělo, že trpí migrénou.

Častější výskyt u chronických záchvatů bolesti hlavy u žen možná vysvětluje to, že jeden ze zmiňovaných genů - TRPM8 - je spojován s migrénou jen u nich.