Vědci objevili "superhrdinskou" DNA. Lidem se díky ní vyhýbají vážné nemoci

Zahraničí Zahraničí
13. 4. 2016 10:05
Mezinárodní skupina vědců přišla na to, že existují lidé, kteří jsou díky mimořádné mutaci DNA imunní vůči závažným genetickým onemocněním. Proč tomu tak je, zatím netuší. Jejich pozornost se ale od nemocných pacientů otočila ke zdravým lidem, kteří jsou ze zatím nepochopitelných důvodů odolnější.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Londýn - Vědci přišli na to, že existují lidé, kteří jsou imunní vůči některým vážným dědičným chorobám. Může za to jejich mimořádná DNA.

Při zkoumání databáze DNA téměř 600 000 pacientů našli 13 lidí, kteří i přes genetické dispozice k závažným onemocněním, jako je například cystická fibróza, zůstali zdraví.

Pozornost lékařů se proto otočila od pacientů směrem ke zdravým lidem.

Některé vážné nemoci způsobují právě poruchy v našich genetických kódech. Souvislosti mezi takovými mutacemi DNA a určitými chorobami jsou už dlouhou dobu předmětem nejrůznějších studií. Nyní se však vědci rozhodli soustředit na pacienty s mutací DNA, kteří však z neznámých důvodů zůstávají zdraví.

"Miliony let evoluce přinesly více ochranných mechanismů, než jsme v současné době schopni pochopit," cituje stanice BBC doktora Erica Schadta z newyorské lékařské fakulty.

"Většina genomických studií se zaměřuje na nalezení příčiny onemocnění, ale my vidíme obrovskou příležitost přijít na to, co lidi udržuje zdravé," dodal.

Proč oněch 13 pacientů s genetickými chorobami zakódovanými v jejich DNA zůstalo zdravých, však lékaři netuší. Jejich odolnost zůstává doposud záhadou.

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp

Nepoužíváte WhatsApp? Zjistěte více >>

Výzkum i z tohoto důvodu vyvolává skeptické ohlasy. Nelze zpětně dohledat chyby v testování a lékaři nemohou ani dohledat jednotlivé pacienty podle jejich vzorků DNA. U některých se dokonce nemoc ještě nemusela projevit žádnými příznaky.

Autoři studie, kterou vydali ve vědeckém časopisu Nature Biotechnology, však trvají na tom, že přišli na nový přístup zkoumání dědičných chorob a lidského zdraví vůbec.

Za cíl si kladou provést nový výzkum úplně od začátku, aby bylo možné pacienty podle jejich DNA vyhledat.

Doufají, že najdou i jiné formy ochrany, kterou lidé s výjimečnou DNA mohou mít například proti infekcím nebo stařecké demenci.