Vědci objevili planetu, kde je asi možný pozemský život

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
19. 5. 2011 7:05
Podmínky na Gliese 581d by mohly být snesitelné pro život
Je v soustavě Gliese 581 život?
Je v soustavě Gliese 581 život? | Foto: universetoday.com

Washington - Američtí vědci ve vesmíru objevili další těleso, jež by mohlo být obyvatelné.

Na skalnaté planetě Gliese 581d podle nich panuje snesitelná teplota a možná i stabilní atmosféra. Mohlo by jít o první planetu mimo Zemi snesitelnou pro život, jak jej známe.

Astronomové tvrdí, že Gliese 581d se pravděpodobně nachází v takzvané "obyvatelné zóně" své mateřské hvězdy, uvedl server Space.com. Zmíněnou hvězdou je takzvaný červený trpaslík Gliese 581.

"Potenciálně obyvatelná" planeta podle astronomů znamená, že by se na ní mohl udržet život. Neznamená to ale nutně, že by na ní mohli přežívat i lidé.

Mocný Gliese 581

Astronomové soustavu kolem Gliese 581 objevili před lety v souhvězdí Vah, jež se nachází bezmála 21 světelných let od planety Země.

Už dříve se spekulovalo, že některá z tamních planet by mohla být "druhou Zemí".

Jako nejnadějnější kandidát na mimozemský život se v tomto systému jevila planeta Gliese 581g. Obíhá přímo uprostřed "obyvatelné zóny" a mnozí experti ji stále považují za hlavního kandidáta skýtajícího vodu v kapalném stavu a umožňujícího život.

Francouzští astronomové v časopisu The Astrophysical Journal Letters ještě přiživují naděje, že na Gliese 581d panují podmínky přívětivé životu. Počítačové modely totiž ukazují, že by planeta mohla mít stabilní atmosféru, ačkoli je například na rozdíl od Země obrácená ke své mateřské hvězdě stále stejnou stranou.

Z nové studie vyplývá, že Gliese 581d je zhruba sedmkrát hmotnější než Země a mohla by mít mohutnou atmosféru, v níž převládají oxidy uhlíku.

Gliese 581d je jednou ze šesti planet, které obíhají kolem hvězdy Gliese 581. Šest planet obíhajících kolem jedné hvězdy je zatím nejvyšší počet, který se astronomům podařil objevit mimo naši sluneční soustavu. Oběžné dráhy planet jsou téměř kruhové, podobně jako ve sluneční soustavě.