Vědci objevili opeřeného dinosaura. Zřejmě předka ptáků

Roman Gazdík
25. 9. 2009 16:05
Čínský anchiornis byl prokazatelně starší než známý prapták archeopteryx
Model druhu Archaeopteryx lithographica v Oxford University Museum of Natural History. | Foto: Michael Reeve

Londýn - Teorie tvrdící, že se ptáci vyvinuli z dinosaurů, se poprvé objevila už v první polovině devatenáctého století. Přispěly k tomu zejména zkameněliny praptáka rodu archeopteryx ("staré křídlo") nalezené v Německu.

Aby ji však bylo možné dokázat, potřebovali paleontologové nalézt mezičlánek mezi dinosaury a ptáky. První objev opeřeného dinosaura byl oznámen v roce 1996 a další objevy následovaly. Vědci si však nedokázali poradit s takzvaným "časovým paradoxem", nalezené pozůstatky byly totiž mladší než archeopteryx.

Nyní však tým čínských paleontologů pod vedením profesora Sü Singa oznámil, že se mu podařilo objevit opeřeného dinosaura prokazatelně staršího než archeopteryx - ten na Zemi žil v období svrchní jury někdy mezi 145 a 150 miliony lety nazpátek proti běhu času.

"První vzorek, který jsme objevili tento rok, nebyl kompletní," řekl Sü Sing serveru BBC News. „Na základě tohoto vzorku jsme ho pojmenovali anchiornis a mysleli jsme si, že se jedná o blízkého příbuzného ptáků. Pak jsme ale získali druhý vzorek, který byl zcela kompletní - krásně zachovalý."

Před lety...
Před lety... | Foto: Reuters

"Na základě tohoto druhého vzorku jsme si uvědomili, že jde o mnohem důležitější druh a zcela určitě o jeden z nejdůležitějších pro naše pochopení původu ptáků a jejich létání," dodává.

Zkameněliny byly nalezeny v hornině staré 151 až 161 milionů let, jde tak o prokazatelně starší druh než ptáci rodu archeopteryx.

Zkamenělina dinosaura čeledi Troodontidae pochází z okolí Ta-si-šanu v severovýchodní čínské provincii Liao-ning, kde byly učiněny již předešlé objevy opeřených dinosaurů.

Celé tělo druhu Anchiornis huxleyi pokrývalo peří a jednalo se o dvounohého masožravce s plazími i ptačími rysy, vyplývá ze studie vědců uveřejněné v odborném časopisu Nature.

Podle Sü Singa je tento objev důkazem, že se ptáci skutečně vyvinuli z dinosaurů. Předpokládá se, že původním významem peří byla u dinosaurů termoregulace nebo prodlužování skoků při lovu.

PSG vyhrál ve francouzské lize posedmé za sebou

Fotbalisté Paris Saint-Germain zvítězili v 9. kole francouzské ligy 3:0 v Nantes a po úvodních dvou porážkách v sezoně si připsali sedmou výhru za sebou. Úřadující mistři mají během vítězné šňůry skóre 23:1 a vedou tabulku o tři body před Lille, jež má k dobru nedělní utkání proti Lyonu.

Favorizované PSG se na hřišti patnáctého Nantes gólově prosadilo po přestávce. Skóre otevřel hned ve 47. minutě Ánder Herrera po přihrávce Kyliana Mbappého, jenž v 64. minutě zvýšil proměněným pokutovým kopem za faul na sebe. Výsledek pečetil dvě minuty před koncem po chybě domácí obrany Pablo Sarabia.

Nantes mělo šanci zkorigovat výsledek v 69. minutě díky pokutovému kopu, který ale Kaderu Bambovi chytil Keylor Navas.

V USA odhlasovalo tři dny před volbami již přes 90 milionů lidí

Ve Spojených státech odevzdalo svůj hlas s předstihem před úterním termínem voleb již přes 90 milionů lidí. To je více než 65 procent počtu volebních lístků, které se dohromady sešly ve volbách před čtyřmi lety, napsala agentura Reuters. Uchazeči se snaží využít poslední dny kampaně k boji o poslední nerozhodnuté voliče v klíčových státech. Na veřejnosti v sobotu kromě nich a jejich viceprezidentských kandidátů vystoupila například i první dáma Melania Trumpová či bývalý prezident Barack Obama.