Vědci objevili deset nových měsíců Jupiteru. Jeden z nich naráží do ostatních a rozbíjí je

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
Aktualizováno 18. 7. 2018 9:25
Mezinárodní astronomická unie navíc potvrdila dřívější objev dalších dvou. Celkem jich kolem páté planety sluneční soustavy tedy obíhá 79.
Jupiter.
Jupiter. | Foto: NASA

Tampa - Američtí vědci objevili deset nových měsíců Jupiteru. Mezinárodní astronomická unie navíc potvrdila dřívější objev dalších dvou. Celkem jich kolem planety podle nejnovějších zjištění obíhá 79.

Jeden z nich navíc opačným směrem než zbytek. Vědci se domnívají, že právě tento jen kilometr široký objekt, který pojmenovali Valetudo, naráží do ostatních měsíců a rozbíjí je, stejně jako sebe, píše britský list The Independent. Zároveň je patrně nejmenším měsícem této největší planety Sluneční soustavy.

Kolem žádné jiné planety Sluneční soustavy neobíhá tolik přirozených souputníků, jako kolem té páté v pořadí od Slunce, zdůraznil tým amerických astronomů. Nově objevené měsíce zakrýval plyn a prach a trvalo rok, než bylo možné jejich existenci potvrdit. Vědci předpokládají, že na oběžné dráze Jupiteru se ale pohybuje celkem sto různých objektů.

Scott Sheppard z Carnegieho vědeckého ústavu označil nejmenší měsíc za "podivnou kouli". Neobvyklá je také její oběžná dráha, která je "odlišná od všech ostatních známých Jupiterových měsíců".

Kolem své planety oběhne nejmenší měsíc ve směru její rotace jednou za rok a půl a jeho nakloněná oběžná dráha protíná orbity roje dalších měsíců, které se pohybují proti rotaci Jupitera. "To je nestabilní situace," řekl Sheppard. "Čelní kolize mohou měsíce rychle rozbít a obrátit je v prach," upozorňuje expert.

V Čechách a na jižní Moravě hrozí v neděli večer ledovka na silnicích

V Čechách a části Jihomoravského kraje se dnes večer a v noci na pondělí bude místy při mrznoucím dešti nebo mrholení tvořit ledovka. Silnice a chodníky tak mohou klouzat a hrozí nebezpečí úrazů a problémy v dopravě. Informoval o tom dnes Český hydrometeorologický ústav.

Výstraha s nízkým stupněm nebezpečí platí od dnešních 20:00 do pondělních 10:00 pro většinu krajů. Netýká se pouze Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského a části Jihomoravského a Pardubického kraje a regionu kolem Kostelce nad Orlicí v Královéhradeckém kraji.

Meteorologové v souvislosti s ledovkou lidem doporučují, aby chodili velmi opatrně, přičemž ti starší nebo méně mobilní by měli pohyb venku raději omezit. Řidiči mají sledovat dopravní zpravodajství a počítat s prodloužením doby jízdy.