Mimořádná zpráva

Vědci: Nejvíce ozonu vytvářejí letadla do Austrálie

ČTK ČTK
5. 9. 2013 7:10
Emise z letecké dopravy jsou na některých linkách mnohem nebezpečnější než jinde.
Podle vědců nejvíce skleníkového plynu vytvářejí letadla nad Tichým oceánem na trasách do Austrálie a na Nový Zéland. Ilustrační foto.
Podle vědců nejvíce skleníkového plynu vytvářejí letadla nad Tichým oceánem na trasách do Austrálie a na Nový Zéland. Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

New York - Emise z letecké dopravy, kvůli kterým vzniká v atmosféře i škodlivý ozon, jsou na některých linkách mnohem nebezpečnější než jinde na světě.

Podle vědců nejvíce skleníkového plynu vytvářejí letadla nad Tichým oceánem na trasách do Austrálie a na Nový Zéland. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnil odborný tým z Massachusettského technologického institutu (MIT).

Vědci v odborném periodiku Environmental Research Letters napsali, že poprvé prozkoumali množství vytvářeného ozonu podle jednotlivých leteckých tras.

Do svého počítačového modelu jich zahrnuli celkem 83 000 a zjistili, že některé oblasti jsou na emise z leteckých motorů mnohem citlivější než jiné.

Celosvětově je k vytváření ozonu nejnáchylnější atmosféra nad Tichým oceánem, konkrétně trasa vedoucí kolem Šalamounových ostrovů.

Z jednoho kilogramu výfukových plynů se tam vytvoří 15 kilogramů ozonu, což například u linky z Bombaje do Sydney činí 25 300 kilogramů ozonu za jeden let.

Ovzduší nad Pacifikem tedy na emise reaguje pětkrát citlivěji než atmosféra nad Evropou a 3,7krát citlivěji než nad Severní Amerikou.

"Naše výsledky ukazují, že nejdramatičtěji na emise reagují ta nejméně znečištěná místa atmosféry," uvedl vedoucí týmu Steven Barrett.

Dvanáct kilometrů nad zemí

Letecká doprava vypouští emise ve výšce zhruba devět až 12 kilometrů nad zemským povrchem, což má na vytváření ozonu a s ním spojený skleníkový efekt větší vliv než emise vypouštěné v pozemní dopravě.

Studií, které se zabývají celkovým vlivem letecké dopravy na stav atmosféry, existuje velké množství, nyní se ale poprvé vědci zaměřili na konkrétní trasy a na rozdíly mezi nimi.

Podle nich je představitelné, že jejich výpočty budou využity v boji proti změnám klimatu. Bylo by třeba možné změnit letecké koridory tak, aby míjely oblasti, kde je atmosféra na emise obzvlášť citlivá.

 

Právě se děje

Další zprávy