Vědci našli v "kosmickém zapadákově" obří černou díru velkou jako 17 miliard Sluncí

ČTK ČTK
6. 4. 2016 22:22
Američtí astronomové nalezli jeden z největších kosmických objektů, informuje časopis Nature. Gigantická černá díra má objem 17 miliard Sluncí a možná povede k přehodnocení představ o výskytu černých děr, superhmotných objektů, jejíchž mohutné gravitační pole pohlcuje vše ve svém okolí včetně světla. "Obr" byl objeven v galaxii NGC 1600, která leží asi 200 milionů světelných let od Země, v místech považovaných za "kosmický zapadákov".
Černá díra M 33 X-7, ilustrační foto.
Černá díra M 33 X-7, ilustrační foto. | Foto: NASA

Washington - Američtí astronomové nalezli na odlehlém místě vesmíru jeden z největších kosmických objektů. O nálezu informoval ve svém posledním vydání časopis Nature. Gigantická černá díra má objem 17 miliard Sluncí a je jen o málo menší než zatím největší zjištěná černá díra s objemem 21 miliard Sluncí.

Objev vyvolal podle serveru Space.com překvapení a možná povede k přehodnocení dosavadních představ o výskytu černých děr, superhmotných objektů, jejíchž mohutné gravitační pole pohlcují vše ve svém okolí včetně světla.

Obr, který byl vyobrazen s pomocí počítačové vizualizace, byl objeven v galaxii zvané NGC 1600, která leží asi 200 milionů světelných let od Země. Jde prý o nezajímavou galaxii průměrné velikosti, která leží v místech považovaných za "kosmický zapadákov".

Mamutí černé díry dosud vědci nalézali ve shluku mnohem větších galaxií, nový objev proto vyvolal senzaci. Astronomka Chung-Pei Ma z Kalifornské univerzity v Berkeley přirovnala nově nalezený objekt k "mrakodrapu na vesnici". Údiv expertů vyvolalo i zjištění, že střed černé díry je prázdný.

Podle vědců může nový objev přehodnotit dosavadní představy o obřích černých dírách, jejichž výskyt je možná častější, než se dosud předpokládalo.

Hubbleův teleskop pořídil snímek galaxie GN-Z11, která je od Země vzdálená asi 13,4 miliardy světelných let. Tak hluboko do vesmíru nikdo nedohlédl. | Video: Reuters