Vědci našli v Atlantiku důkazy o megatsunami. Dosahovala výšky Eiffelovy věže

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
6. 10. 2015 21:30
Vědecký výzkum v Atlantickém oceánu odhalil existenci 270 metrů vysoké tsunami, kterou před 73 000 lety způsobil výbuch sopky na Kapverdských ostrovech. Obrovská síla, kterou vlna disponovala, zasáhla přes 50 kilometrů vzdálený ostrov, na nějž dopravila 770 tun vážící kusy mořské skály. Přestože k podobným úkazům nedochází často, vědci se shodují na tom, že do budoucna je nutné brát podobné riziko v úvahu. Vulkán Fogo, který je považován za příčinu, je navíc stále aktivní.
Vulkán Fogo je dodnes aktivní.
Vulkán Fogo je dodnes aktivní. | Foto: NASA

Washington - Vědci objevili důkaz o obří tsunami, která podle jejich propočtů dosáhla výšky 270 metrů.

Ničivou vlnu, která nemá srovnání se současnými přírodními katastrofami, zvedl před desítkami tisíc let výbuch sopky na Kapverdských ostrovech, která je stále aktivním vulkánem.

Nová studie objasňuje, jak k takové megatsunami došlo a zda podobné riziko hrozí i dnes.

Před 73 000 lety se v důsledku sesuvu sopečné půdy po výbuchu vulkánu Fogo na Kapverdech u pobřeží Afriky zvedla ničivá tsunami dosahující výšky až 270 metrů.

Důkazem jsou balvany vážící 770 tun, které vědci objevili na více než 50 kilometrů vzdáleném ostrově Santiago.

200 metrů nad mořem, 600 metrů od pobřeží

Jejich původ odhalil, že se ve skutečnosti jedná o mořské skály, které svým složením neodpovídají vulkanickému prostředí, ve kterém se nacházejí. Nalezeny byly navíc ve výšce 200 metrů nad mořem a 600 metrů od pobřeží.

Po vypočítání síly, která by byla schopná přesunout kameny o velikosti nákladního automobilu z mořského dna na takovou vzdálenost, dospěli vědci k závěru, že tsunami musela dosahovat téměř výšky již zmíněné dominanty Paříže.

Podle odhadů expertů spadlo do Atlantického oceánu po sopečném výbuchu 167 kubických kilometrů skály. To způsobilo vlnu, která zachvátila ostrov Santiago.

Pro srovnání: největší známé tsunami, které zasáhly v roce 2004 pobřeží Indického oceánu a v roce 2011 východní pobřeží Japonska, dosáhly maximální výšky přibližně 30 metrů. Obě vlny způsobilo podmořské zemětřesení.

Fogo je i v současné době jednou z nejaktivnějších a největších ostrovních sopek na světě. Stoupá do výšky 2743 metrů nad mořem.

Z pozorování vyplývá, jaká nebezpečí v sobě mohou sopečné exploze ukrývat, a to, že sopečný sesuv půdy dokáže spustit obrovskou tsunami s nepopsatelnou silou. Může k němu dojít navíc velice rychle, a proto mohou být důsledky katastrofální.

"Dokázali jsme, že takový sesuv je schopný způsobit obří tsunami. Pravděpodobně se to moc často nestává. Musíme tuto možnost ale brát v úvahu, když přemýšlíme o možném nebezpečí při podobných typech vulkanických činností," zdůrazňuje pro The Guaridan jeden z autorů studie, doktor Ricardo Ramalho z Kolumbijské univerzity v New Yorku.

Štafeta běžkyň na lyžích byla na MS osmá, vyhrály Norky

České běžkyně na lyžích zajely na mistrovství světa nejlepší štafetu od Sappora 2007. Čtveřice Kateřina Razýmová, Petra Nováková, Kateřina Janatová a Petra Hynčicová skončila v Oberstdorfu osmá. Na světový trůn se v závodě na 4×5 kilometrů vrátily Norky, tentokrát ve složení Tiril Udnes Wengová, Heidi Wengová, Therese Johaugová a Helene Marie Fossesholmová. Naopak selhaly obhájkyně titulu Švédky, které obsadily až šesté místo.

Štafetu skvěle rozjela Razýmová, která po prvním klasickém úseku předala na prvním místě. Nováková se snažila udržet Norky Heidi Wengové a Rusky Julie Stupakové, ale v závěru prvního dvouapůlkilometrového okruhu odpadla a v tom druhém jí došly síly. Propadla se na osmé místo. O další příčku pak klesla Janatová, ale finišmanka Hynčicová dostala Češky na osmé místo před Kanadu. V elitní desítce byly na MS Češky naposledy před čtrnácti lety, kdy ještě s Kateřinou Neumannovou obsadily pátou příčku.