Vědci našli v Antarktidě tisíce let staré stopy života

Zahraničí Zahraničí
14. 9. 2013 14:20
Jezero Hodgson, ze kterého výzkumníci vzorky odebrali, leží v hloubce 93 metrů
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Miloš Barták

Londýn - Je to další krok na cestě za poznáním, jak organismy přežívají i v těch nejméně příznivých podmínkách. Vědci našli známky života v bahně ze dna ledem pokrytého jezera v Antarktidě.

Studium mikroorganismů z nejextrémnějších prostředí může badatelům pomoci pochopit způsoby přežití v nehostinných a izolovaných podmínkách - v chladu, tmě a na neúrodných místech - například z počátků života na Zemi.

Podobné objevy mohou osvětlit i možnosti přežití v jiných světech, například na Jupiterově měsíci, napsal server LiveScience.

Stáří sto tisíc let

Jezero Hodgson, ze kterého výzkumníci vzorky odebrali, leží v hloubce 93 metrů. Odebraný vzorek pochází z doby, kdy jezero pokrývala silná vrstva ledu, a představuje jakousi "časovou konzervu", které se podařilo zachytit život datovaný téměř sto tisíc let dozadu.

Jezero dnes pokrývá pouze tři až čtyři metry silný led, ale před několika tisíci lety tloušťka ledu přesahovala půl kilometru. "Je to poprvé, co je zkoumána podledovcová usazenina z jezera," řekl serveru autor studie David Pearce z univerzity v Newcastlu.

Odebraný vzorek například obsahoval fosilizované fragmenty DNA mikroorganismů, kterým se podařilo tamním podmínkám přizpůsobit. Jezero Hodgson badatele překvapilo rozmanitostí nalezených životních forem, z nichž některé měly neznámou genetickou stavbu.

Život není překvapením

Samotné známky života podle něj až tak překvapivé nejsou. "Překvapivé by vlastně bylo, kdybychom, se na tato místa podívali a ta byla kompletně sterilní."

Podobné průzkumy totiž provádějí i další odborníci. Nedávno badatelé objevili náznaky bakteriálního života v jezeře Whillans ukrytém 800 metrů pod povrchem západní Antarktidy. Rusové zase testují vzorky z jezera Vostok, které už 14 milionů let leží netknuto pod třemi kilometry antarktického ledu.