Vědci našli geny, které z lidí dělají špatné řidiče

jem
7. 11. 2009 14:11
Neschopnost zvládat řízení automobilu je geneticky podmíněna

Washington - Naštve-li vás nesmyslně či nepředvídatelně jedoucí vozidlo před vámi, s velkou pravděpodobností nejde o aroganci nebo nepozornost řidiče. Na vině mohou být jeho geny.

Vyplývá to ze zprávy amerických vědců, o které informovala agentura Reuters.

V rámci výzkumu vědci objevili část DNA, která ovlivňuje schopnost člověka řídit motorová vozidla. Tyto geny totiž ovlivňují paměť.

Pokud se ve vašem genetickém kódu objeví určitá konstelace genů, můžete si být jisti, že přes sebelepší autoškolu a přes sebevětší počet najetých kilometrů v testu řidičských dovedností vždy skončíte se zhruba o dvacet procent horším výsledkem, než zbytek populace.

Bourají naše geny

Výsledky studie možná vysvětlují, proč je na silnicích kolem nás tolik špatných řidičů: onu nežádoucí kombinaci genů má ve své DNA zakódovanou téměř třetina lidí, zjistili vědci.

"Tito lidé v průběhu času snadno zapomínají postupy, které se jednou naučili, a celkově hůře vstřebávají nové řidičské zkušenosti," vysvětlil doktor Steven Cramer, který studii publikoval.

Se svým týmem provedl pokus na 29 dobrovolnících. Sedm z nich mělo inkriminovanou genovou variantu, zbytek nikoliv.

Všichni měli za úkol ujet patnáct okruhů na automobilovém simulátoru. Po týdnu se test opakoval a výzkumníci porovnali výsledky.

Dobrovolníci s geny "špatného řidiče" nedosáhli žádného zlepšení a navíc se, k údivu vědců, dokonce zhoršovali.

"Bylo by rozhodně zajímavé podívat se na geny lidem, kteří někdy v autě bourali," dodal doktor Cramer.