Dilema. Vědci řeší, jak vodu na Marsu nekontaminovat pozemskými mikroorganismy

30. 9. 2015 19:12
Nedávno oznámený nález vody na rudé planetě je převratný. Pojízdná sonda Curiosity by ji ale mohla nenávratně znečistit mikroorganismy ze Země. Vědci nyní zkoumají, zda je přístroj dostatečně sterilní, aby mohl mokrá místa v jinak vyschlých potůčcích zkoumat zblízka.
Sonda Curiosity.
Sonda Curiosity. | Foto: Reuters

Mys Canaveral - Vědci z NASA čelí po objevu tekoucí vody na Marsu dilematu, jakým způsobem dále rudou planetu zkoumat, píše britský The Guradian.

Při hledání mikroskopického života, pro který je voda nezbytná, by mohlo dojít ke kontaminaci prostředí mikroorganismy ze Země.

Dlouhé tmavé pruhy vytvořené na povrchu Marsu, které vytvořila voda stékající z kráterů a stěn kaňonů v průběhu letních měsíců, prozkoumává pojízdná sonda Curiosity. Ta ale není sterilní, a proto hrozí riziko kontaminace mokrých míst stále živými pozemskými organismy.

Curiosity má za úkol najít důkazy o tom, že byl Mars v dávných dobách obyvatelný. Zatím se jí podařilo prokázat dávnou existenci říčních sítí a pradávných jezer.

Nově objevené stopy po tekoucí vodě znamenají obrovský průlom, protože vyschlé potůčky jsou v některých místech stále mokré. Z toho důvodu je do těchto oblastí možný přístup pouze pro sterilní přístroje. Takové omezení ale může naděje vědců na objevení života na Marsu významně zbrzdit.

"V příštích týdnech a měsících se povedou intenzivní debaty o tom, co všechno bude moci Curiosity dělat a jak blízko se bude moci k potůčkům dostat," nechal se slyšet Andrew Coates z londýnské vesmírné laboratoře.

Výbor pro výzkum vesmíru sestavuje pravidla na tzv. planetární ochranu, která mají zabránit kontaminaci nedotčených prostředí ve vesmíru. Všechny stroje, které hledají stopy života mimo Zemi, musí být mimořádně čisté. Pro vozidla vyslaná do podobně zvláštních oblastí ale platí ještě přísnější pravidla.

Podle nařízení Výboru pro výzkum vesmíru nebylo zařízení Curiosity sestaveno pro takové oblasti, kde se vyskytuje tekoucí voda. Nyní se ovšem zvažuje, zda intenzivní záření zvláště ultrafialového světla, které se na Marsu vyskytuje, mohlo mikroorganismy na povrchu Curiosity usmrtit a vozítko tím alespoň částečně sterilizovat. Pokud ne, bude moci sonda zkoumat potůčky pouze z dálky.

Příští mise bude na Mars vyslána v roce 2018. Bude to společný program evropských a ruských agentur s názvem ExoMars. Cílem této mise, která již s naprostou čistotou přístrojů počítá, bude najít minulý nebo současný život na planetě pomocí až dva metry hlubokých vrtů do povrchu Marsu.