Vědci: Do dvou let by mohl být lék na rakovinu

pav
20. 9. 2007 12:53
Transfúze buněk imunitního systému slibuje průlom
Vědci hledají lék na rakovinu.
Vědci hledají lék na rakovinu. | Foto: Ludvík Hradilek, Aktuálně.cz

Winston-Salem - Lidé trpící rakovinou dostali novou naději. Vědci slibují, že nejpozději do dvou let by mělo být možné nemocné léčit injekcemi s imunitními buňkami od zdravých dárců.

Jak ve svém nejnovějším vydání píše odborný časopis New Scientist, výzkumní pracovníci ve Spojených státech dostali minulý týden od amerického Úřadu pro potraviny a léky (FDA) povolení k zahájení testů na dobrovolnících.

Metoda byla vyvinuta na základě laboratorních testů, při nichž Čeng Cchuej z Lékařské fakulty Univerzity Wake Forest v Severní Karolíně prokázal, že imunitní buňky některých jedinců mohou být až padesátinásobně účinnější v boji s rakovinou než buňky jiných.

O myších a lidech

Přímo v těle nemocných jedinců byly testy zatím prováděny jen na laboratorních myších.

"Doufáme, že by z toho mohl být lék. Naše předklinické testy byly mimořádně úspěšné," prohlásil doktor Čeng.

Rakovinotvorné buňky zblízka
Rakovinotvorné buňky zblízka | Foto: Reuters

"Pokud to bude u lidí fungovat alespoň z poloviny tak jako u myší, znamenalo by to pro polovinu pacientů naději na vyléčení nebo alespoň prodloužení života," dodal.

Velkou výhodou má být skutečnost, že technologie pro získávání těchto superúčinných buněk zvaných granulocyty již existuje. Využívá se jí v nemocnicích k získávání ostatních krevních komponentů, jako jsou plazma či krevní destičky.

To, že každý člověk má schopnost bojovat s rakovinou prostřednictvím tzv. buněk zabijáků (NK-cell), které jsou schopny rozpoznat a zlikvidovat nádorotvorné buňky, je již nějakou dobu známo.

Doktor Čeng ale nyní objevil tuto schopnost právě v granulocytech, kterých má lidský organismus mnohem více, a také zjistil, že jejich účinnost se případ od případu liší.

Když prováděl dodatečné testy s odebranými lidskými buňkami (laboratorně, nikoli v těle pacientů), ukázalo se, že imunitní buňky nejsilnějších dárců byly schopny během 24 hodin zabít až 97 procent rakovinotvorných buněk. Ty nejslabší zlikvidovaly jen dvě procenta škodlivých buněk.

Pozor na rizika

Profesor John Gribben z experimentálního výzkumného střediska při londýnské nemocnici Svatého Bartloměje, který je uznávaným odborníkem v oboru imunitní rakovinové terapie, v rozhovoru pro list Daily Telegraph neskrýval nadšení z nových zjištění.

"Koncept využití buněk imunitního systému jednoho člověka k likvidaci rakoviny u jiného jedince je velice slibný," prohlásil Gribben.

Varoval však zároveň své americké kolegy, aby si dávali pozor na možnost, že se buňky od dárce v těle pacienta prudce rozmnoží a organismus se s tím nedokáže vyrovnat a podlehne.

Doktor Čeng si je nicméně podle svých slov těchto rizik vědom a pracuje prý na způsobech, jak je minimalizovat, píše Daily Telegraph.

Zdroje: New Scientist, Daily Telegraph