Unikátní objev potvrzen. Dvě vzdálené planety jsou obyvatelné, je na nich led i oceán

Zahraničí Zahraničí
Aktualizováno 25. 1. 2018 8:51
V souhvězdí Vodnáře se nachází hvězda Trappist-1, kolem níž obíhá sedm exoplanet. Na některých z nich je voda a zdroje tepla.
Vizualizace jedné ze sedmi planet, které obíhají kolem hvězdy Trappist-1.
Vizualizace jedné ze sedmi planet, které obíhají kolem hvězdy Trappist-1. | Foto: NASA

Tucson (Arizona) - Mezinárodní tým vesmírných expertů potvrdil loňský unikátní objev. Na dvou ze sedmi planet, které obíhají kolem hvězdy Trappist-1, je voda i zdroje tepla, a jsou tedy pravděpodobně obyvatelné. Uvádí to jejich studie, již v lednu zveřejnil časopis Astronomy & Astrophysics.

Jde o jeden z řady výzkumů, které vyšly po průlomovém objevu z roku 2017. Tehdy astronomové zjistili, že kolem červené a mimořádně chladné hvězdy Trappist-1 obíhá sedm planet. Systém se nachází velmi daleko - 39 světelných let - od Země v souhvězdí Vodnáře.

Ještě nikdy předtím astronomové nenašli tolik planet podobných Zemi, které obíhají kolem jediné hvězdy.

Trappist-1 je přitom drobná hvězda, má jen zhruba osm procent hmotnosti Slunce. Výsledky studií naznačily, že po celé Mléčné dráze mohou existovat planety, které jsou stejně skalnaté a velké jako Země. Vědci proto objevenou soustavu planet pečlivě zkoumali.

Amy Barrová z arizonského Planetary Science Institute spolu s maďarskými kolegy postavili matematické modely všech sedmi planet a jejich vnitrozemí. Zjistili, že na šesti z nich je voda v kapalném stavu nebo jako led. Na jedné z nich je globální oceán. Tým pak modeloval oběžné dráhy planet, aby určil pravděpodobnou teplotu na jejich povrchu.

"To je jedna z novinek," řekla Barrová britskému listu The Guardian. "Planety se pohybují na oběžných dráhách ve tvaru vejce. Takže pokaždé když planeta prochází kolem hvězdy, se natáhne a pak stáhne," dodala.

Podobný push-pull efekt, kterému se říká přílivové teplo, prožívá i Jupiterův měsíc Io. Povrch Io je zvrásněný po sopečných erupcích proudy lávy, jizvami a obřími krátery. Podle Barrové fungují pravděpodobně stejné síly i v systému Trappist-1.

"Na planetě dochází k vnitřnímu tření, protože natahování a stahování vytváří teplo uvnitř," vysvětlila Barrová. Planety, které obíhají kolem hvězdy Trappist-1, dostaly loni od svých objevitelů označení malými písmeny podle abecedy od a po g, přičemž a je k hvězdě nejblíž.

Na planetách d a e vládnou podle Barrové přijatelné teploty - na planetě d se pohybují kolem 15 stupňů Celsia. Planeta e je trochu chladnější. "Teploty zde jsou srovnatelné s Antarktidou, ale jsou také přijatelné," uvedla Barrová.

Právě pravděpodobnost přílivového ohřívání povzbudila vědce, aby hledali další planety s podmínkami vhodnými pro život. Přílivové teplo nejen zahřívá planetu, ale také pohání chemické procesy a ovlivňuje proudění na povrchu. Tím se vytvářejí podmínky pro vznik a vývoj života.

Vědci nyní spoléhají na počítačové modely. Ale už netrpělivě čekají, až NASA vypustí vesmírný dalekohled Jamese Webba, který poskytne větší množství dat pro další výzkum.

Zatím zjistili, že hvězda Trappist-1, ačkoliv je starší a tmavší než Slunce, vysílá k planetám mnohem silnější hvězdný vítr, než jaký přichází ze Slunce k Zemi.

Mezihvězdné objekty jsou velmi nestálé a těžko viditelné, tudíž jde o opravdu jedinečné pozorování. | Video: ESOcast