Unikátní objev potvrzen. Dvě vzdálené planety jsou obyvatelné, je na nich led i oceán

Zahraničí Zahraničí
Aktualizováno 25. 1. 2018 8:51
V souhvězdí Vodnáře se nachází hvězda Trappist-1, kolem níž obíhá sedm exoplanet. Na některých z nich je voda a zdroje tepla.
Vizualizace jedné ze sedmi planet, které obíhají kolem hvězdy Trappist-1.
Vizualizace jedné ze sedmi planet, které obíhají kolem hvězdy Trappist-1. | Foto: NASA

Tucson (Arizona) - Mezinárodní tým vesmírných expertů potvrdil loňský unikátní objev. Na dvou ze sedmi planet, které obíhají kolem hvězdy Trappist-1, je voda i zdroje tepla, a jsou tedy pravděpodobně obyvatelné. Uvádí to jejich studie, již v lednu zveřejnil časopis Astronomy & Astrophysics.

Jde o jeden z řady výzkumů, které vyšly po průlomovém objevu z roku 2017. Tehdy astronomové zjistili, že kolem červené a mimořádně chladné hvězdy Trappist-1 obíhá sedm planet. Systém se nachází velmi daleko - 39 světelných let - od Země v souhvězdí Vodnáře.

Ještě nikdy předtím astronomové nenašli tolik planet podobných Zemi, které obíhají kolem jediné hvězdy.

Trappist-1 je přitom drobná hvězda, má jen zhruba osm procent hmotnosti Slunce. Výsledky studií naznačily, že po celé Mléčné dráze mohou existovat planety, které jsou stejně skalnaté a velké jako Země. Vědci proto objevenou soustavu planet pečlivě zkoumali.

Amy Barrová z arizonského Planetary Science Institute spolu s maďarskými kolegy postavili matematické modely všech sedmi planet a jejich vnitrozemí. Zjistili, že na šesti z nich je voda v kapalném stavu nebo jako led. Na jedné z nich je globální oceán. Tým pak modeloval oběžné dráhy planet, aby určil pravděpodobnou teplotu na jejich povrchu.

"To je jedna z novinek," řekla Barrová britskému listu The Guardian. "Planety se pohybují na oběžných dráhách ve tvaru vejce. Takže pokaždé když planeta prochází kolem hvězdy, se natáhne a pak stáhne," dodala.

Podobný push-pull efekt, kterému se říká přílivové teplo, prožívá i Jupiterův měsíc Io. Povrch Io je zvrásněný po sopečných erupcích proudy lávy, jizvami a obřími krátery. Podle Barrové fungují pravděpodobně stejné síly i v systému Trappist-1.

"Na planetě dochází k vnitřnímu tření, protože natahování a stahování vytváří teplo uvnitř," vysvětlila Barrová. Planety, které obíhají kolem hvězdy Trappist-1, dostaly loni od svých objevitelů označení malými písmeny podle abecedy od a po g, přičemž a je k hvězdě nejblíž.

Na planetách d a e vládnou podle Barrové přijatelné teploty - na planetě d se pohybují kolem 15 stupňů Celsia. Planeta e je trochu chladnější. "Teploty zde jsou srovnatelné s Antarktidou, ale jsou také přijatelné," uvedla Barrová.

Právě pravděpodobnost přílivového ohřívání povzbudila vědce, aby hledali další planety s podmínkami vhodnými pro život. Přílivové teplo nejen zahřívá planetu, ale také pohání chemické procesy a ovlivňuje proudění na povrchu. Tím se vytvářejí podmínky pro vznik a vývoj života.

Vědci nyní spoléhají na počítačové modely. Ale už netrpělivě čekají, až NASA vypustí vesmírný dalekohled Jamese Webba, který poskytne větší množství dat pro další výzkum.

Zatím zjistili, že hvězda Trappist-1, ačkoliv je starší a tmavší než Slunce, vysílá k planetám mnohem silnější hvězdný vítr, než jaký přichází ze Slunce k Zemi.

Mezihvězdné objekty jsou velmi nestálé a těžko viditelné, tudíž jde o opravdu jedinečné pozorování. | Video: ESOcast

Korupční skandál v tenise. Souza dostal za korupci doživotní zákaz, manipuloval i duely v ČR

Jednatřicetiletý brazilský tenista Joao Souza dostal doživotní zákaz činnosti za korupci a manipulování zápasů na turnajích nižších kategorií Challenger a Futures, mezi nimiž byly i zápasy na českém území. Ve světovém žebříčku dvouhry ATP se Souza dostal nejvýš na 69. místo v roce 2015.

Jednotka pro bezúhonnost tenisu (TIU) brazilského hráče suspendovala už loni v březnu, dnes v Melbourne informovala o konečném verdiktu. Vedle doživotního zákazu udělila Souzovi pokutu 200.000 dolarů (4,6 milionu korun).

Podle TIU byl Souza zapojen do korupčních praktik mezi lety 2015 a 2019. Pomáhal zmanipulovat zápasy, které se hrály na challengerech a turnajích ITF Futures v Brazílii, Mexiku, USA a Česku. Následně se snažil zničit důkazy a při vyšetřování nespolupracoval.

Při požáru panelového domu v Kladně zemřela žena, 14 zraněných

Při požáru panelového domu v Kladně v noci na dnešek zemřela žena. Zraněno bylo 14 lidí a hasiči evakuovali 115 lidí. Příčinu vzniku ohně bude zjišťovat vyšetřovatel, řekl ČTK mluvčí středočeských hasičů Petr Svoboda.

Hasiči na místo vyjížděli před 03:30. "V době příjezdu hasičů byl byt v 11. patře požárem kompletně zasažen a požár se rozšířil i do bytu nad ním do 12. patra," uvedl Svoboda. Na místě zasahovaly desítky hasičů, zhruba po hodině byl oheň pod kontrolou.

"V bytě zasaženém výbuchem a následným požárem nalezena žena ročník 1958 bez známek života. Další osoba z tohoto bytu, muž ročník 1958 z bytu vyběhl ven, nyní je s popáleninami hospitalizován," informovali policisté na twitteru.

Podle mluvčí středočeské záchranné služby Petry Effenbergerové bylo na místě 13 posádek záchranářů. Ošetřili 13 lidí, kteří se nadýchali kouře, po nezbytné péči na místě pak většinu převezli do kladenské nemocnice. "Jedna osoba byla vážně popálená. Po intenzivní péči včetně připojení na umělou plicní ventilaci byla převezena do pražské nemocnice Vinohrady," dodala mluvčí.