Vajíčka na Twitteru nahradily obrysy člověka. Mají anonymy donutit, aby nahráli svou fotografii

Zahraničí Zahraničí
3. 4. 2017 20:52
Vajíčka místo profilových obrázků na Twitteru končí. Sociální síť je nahradila obrysem lidské hlavy, která vyzývá uživatele k nahrání opravdové fotografie. Správci Twitteru věří, že se jim podaří zvýšit důvěryhodnost uživatelů a lépe odhalit takzvané trolly, kteří pod rouškou anonymity na internetu šíří dezinformace a hatí diskuse.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

San Francisco - Vajíčka na Twitteru končí. Sociální síť změnila profilové obrázky uživatelů, kteří si nenahráli vlastní fotografii. Ti měli původně ve své ikoně vajíčko, nově ho však nahradil obrys lidské hlavy, který má více odkazovat na skutečné lidi.

Vajíčka si podle firmy lidé příliš často spojovali s internetovými roboty a anonymními trolly, kteří provokují a uráží ostatní uživatele. Toho, kdo si na Twitter nenahrál vlastní obrázek, si tak ostatní mohli na první pohled zaměnit za pouhý software.

Správci Twitteru věří, že se jim tímto krokem podaří zvýšit důvěryhodnost své služby.

"Všimli jsme si určitých vzorců chování účtů, které jsou vytvořeny jenom proto, aby obtěžovaly ostatní. Tyto účty ani nejsou nijak personalizované. Tím se vytvořila spojitost mezi vajíčkem v profilovém obrázku a negativním chováním," vysvětlili představitelé sociální sítě na svých oficiálních stránkách.

Obrys lidské hlavy má podle nich uživatelům připomenout, že si mají do profilu nahrát reálnou fotku. Skuteční trollové, kteří vystupují anonymně, pak půjdou snadněji rozpoznat.

Na internetu bude hůř

Sociální sítě v poslední době zesilují boj s fenoménem falešných zpráv a trollů, kteří pod rouškou anonymity šíří dezinformace nebo hatí diskuse.

Snahy o očištění internetu se ale nesetkávají často s úspěchem. Podle organizace Pew Research Center, která na toto téma provedla na konci března průzkum mezi odborníky, to zatím připomíná spíš boj s větrnými mlýny.

Drtivá většina z 1500 dotazovaných expertů se domnívá, že v příštích deseti letech se současný trend v online prostoru, který ovládají anonymní uživatelé a automatičtí roboti, nezmění. Naopak se pravděpodobně jejich výskyt ještě více rozšíří.

Na provozovatele sociálních sítí je proto vyvíjen čím dál větší tlak. Twitter i Facebook čelí často kritice, že nedokážou šíření falešných zpráv a nenávisti na internetu dostatečně bránit.

Asi nejtvrději se k tomu postavila německá vláda, která firmám pohrozila pokutou ve výši zhruba 50 milionů eur (v přepočtu 1,4 miliardy korun).

Snaha ochránit uživatele internetu může mít ale podle odborníků opačný účinek. Obávané trolly, provokatéry a roboty mohou bezpečnostní opatření dotlačit do skrytých kanálů internetu, odkud se budou mnohem hůře hlídat.

"Nejhorším výsledkem pak bude jakýsi Potěmkinův internet, na kterém vše vypadá rozumně, jasně a slunečně. Bude ale zakrývat více znepokojující a méně transparentní realitu," vysvětluje analytička Susan Etlingerová z organizace Pew Research Center.

Velké firmy čelí tisícovkám útoků denně a manažer IT musí umět v šumu běžných útoků vyhmátnout ty podstatné. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy