Třítunový vegetarián. Vědce ohromil nový druh dinosaura

Jana Černá
18. 7. 2013 6:36
Kromě toho Nasutoceratops udivuje i abnormálně velkými rohy
Kostra Triceratopse
Kostra Triceratopse | Foto: Profimédia

Salt Lake City - Měl pět metrů na délku, vážil bezmála tři tuny a byl to býložravec.

Vědci z univerzity v americkém Utahu popsali zcela nový druh dinosaura, který žil před 75 miliony let v oblasti dnešní utažské pouště.

"Zcela nás ohromil. Nikdy bychom nepředpokládali, že by mohl vypadat právě takhle - v rámci jeho skupiny je to zcela abnormální," neskrýval nadšení doktor Mark Loewen.

Nový druh dostal jméno Nasutoceratops, patří do skupiny Triceratopsů. Podle paleontologů má zdaleka největší rohy a nos ze všech těchto dinosaurů.

Právě neobvyklý vzhled vysloužil tomuto čtyřnohému zvířeti jeho pojmenování. Celým jménem se nazývá Nasutoceratops titusi, což na jeho velký nos a rohy přímo odkazuje.

Vědci druh objevili už v roce 2006, přípravy na podrobný popis zachovalé fosilie ale trvaly několik let, píše server BBC News. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v publikaci Proceedings of the Royal Society B.

Nalezený exemplář pocházel z pozdního křídového období. Utažská poušť byla v té době tropickou, bažinatou oblastí. Nasutoceratops žil po boku dalších velkých býložravců.

Poušť, kde byla kostra objevena, patří k jednomu z nejvýznamnějších nalezišť v Severní Americe. Byla součástí dávného kontinentu Laramidie. Loewen podotkl, že na tomto území dochází v současné době k dalším významným objevům.