reklama
 
 

Toxická loď se vrátila domů. Do Francie

17. 5. 2006 10:40
New Dilli - Francouzská loď Clemencaeu, která obsahuje toxický azbest, dorazila k francouzským břehům v přístavu Brest. Uvnitř: GRAFIKA.

Na zpáteční cestu z Indického oceánu se loď vydala již v únoru po protestech Indie a rozhodnutí francouzského prezidenta Chiraca. 

Zpáteční cesta přes Suez

Problémy měla loď již během cesty do Indie, když ji egyptské ministerstvo životního prostředí odmítlo pustit do Suezského průplavu. Po prostudování dokumentů však usoudilo, že se na loď nevztahuje Basilejská dohoda o zákazu exportu toxického odpadu, a loď mohla proplout.

Bývalá pýcha francouzského námořnictva, 265 metrů dlouhá letadlová loď, hrdě přezdívaná "le Clém", směřovala do západoindického přístavu Alang, kde ji měli rozebrat dělníci.

Výrok soudu poškodí zejména ekologické organizace, které nenásilnou formou protestují proti převozu kolosu vážícího 27 400 tun do Indie.

Kolik je na lodi toxického materiálu?

Podle mezinárodní ekologické organizace Greenpeace loď obsahuje stovky tun toxického materiálu. Ten může poškodit zdraví dělníků, kteří bez těžké techniky loď rozebírají.

Indický nejvyšší soud proto požádal ministra obrany, aby vláda do pátku vytvořila komisi čtyř až pěti odborníků, kteří by zjistili, jaké množství toxického odpadu se na lodi skutečně nachází.

Francouzské úřady totiž s tvrzením Greenpeace nesouhlasí a tvrdí, že z lodi vyjmuly veškeré toxické části, kromě asi 45 tun, které jsou nezbytné k tomu, aby loď vůbec mohla doplout do přístavu v Alangu.

Dělníci jsou prý na toxické materiály vybaveni

Výbor Gudžarátského pobřeží (GMB), který přístav pro rozebírání lodí pronajímá, uvedl, že dělníci pracující na lodích jsou trénováni k práci s toxickými materiály.

Francouzský velvyslanec v Indii Dominique Girard navštívil přístav v Alangu minulý týden a podle BBC nabídl, že pokud si to bude indická vláda přát, veškerý toxický odpad z lodi poputuje zpět do Francie.

Na rozebírání lodí jako Clemenceau závisí místní chudá ekonomika. Příhodné podmínky a až osmimetrový příliv v zálivu Gambay umožňuje i obrovským lodím doplout na mělčinu, kde je 40 000 dělníků v nelidských podmínkách bez těžké techniky rozebírá na kousky.

Zdraví vs. peníze

Místní obyvatelé však s tím, aby byla francouzská loď v Alangu rozebrána, souhlasí, uvádí BBC. V současné době totiž funguje pouze asi 15 ze 173 přístavních doků v Alangu.

Stále více lodí se totiž rozebírá v Číně, Pákistánu a Bangladéši, kde jsou daleko méně přísné ekologické normy, uvedl zdroj z pobřežního výboru. 

autor: Roman Staněk | 17. 5. 2006 10:40

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama