Tady si dejte pozor i na sršně. Reportáž ze střílen na hranici Islámského státu

Martin Novák Martin Novák
18. 10. 2016 15:05
Ve vesnicích, které Kurdové dobyli z rukou Islámského státu, nezůstali žádní obyvatelé a žádné neporušené domy. Jen střílny a tunely džihádistů. Dopadne to podobně v Mosulu?
Foto: Reuters

Chazár/Bašika (od našeho zpravodaje) – Ukazatel odbočky na Mosul řidiče informuje, že mu do cíle cesty zbývá pětatřicet kilometrů.

Reportér Aktuálně.cz Martin Novák se dostal do přední linie kurdských bojovníků těsně před klíčovou bitvou o irácké město Mosul.
2:52
Reportér Aktuálně.cz Martin Novák se dostal do přední linie kurdských bojovníků těsně před klíčovou bitvou o irácké město Mosul. | Video: Martin Novák

Neujede ale ani 100 metrů. Jednu polovinu silnice přehrazuje navezená hlína, druhou betonové zátarasy a kurdská hlídka se samopaly.

Pro civilisty to znamená konec cesty. Dál se po hlavní silnici z Erbílu do Mosulu nedostanou. Tedy pokud nemají zvláštní povolení. Silnice pokračuje k velké základně Chazzár a k mostu, odstřelenému teroristickou organizací Islámský stát.

Rovina kolem silnice je poseta vybombardovanými, zdevastovanými a opuštěnými domy. Je to zóna, kterou Kurdové za poslední měsíc dobyli právě na Islámském státu. Od pondělí postupují ještě dál a říkají, že dostali pod kontrolu dalších devět vesnic.

Postup na Mosul je sice pomalý, ale začal. Vlastně už dříve než v pondělí ohlášená ofenziva.

Ani tunel nepomůže

Za Chazzárem si Kurdové buldozery vybudovali bariéry z hlíny, vykopali příkopy a navezli k palebným postům pytle s pískem. V dobytých vesnicích hlídkují předsunuté jednotky, které čelí palbě džihádistů.

Civilisté tu nejsou. Stejně tak chybí voda, elektřina, střechy, zdi.

Jediné, co tady zbylo, jsou tunely, které si bojovníci IS vykopali. Ty naznačují, jak může vypadat obrana druhého největšího iráckého města.

Tunel Islámského státu ve vesnici, dobyté Kurdy.
Tunel Islámského státu ve vesnici, dobyté Kurdy. | Foto: Martin Novák

Hluboko pod povrchem, dokonce pod asfaltovou silnicí, má několik stovek metrů dlouhý bunkr chodbu a několik místností.

Z domu, kde ústí, dovnitř proudí čerstvý vzduch. Právě v takových bunkrech radikálové přečkávají americké bombardování a raketové útoky Kurdů. Právě v takových skladují zbraně.

Jeden z vchodů do tunelu.
Jeden z vchodů do tunelu. | Foto: Martin Novák

Když se je ale podaří obklíčit, nepomůže ani tunel. "Přijeli jsme sem s našimi transportéry a některým jsme odřízli přístupovou cestu. Jeden se odpálil přímo v bunkru, doteď je dole. I další se zabili sami, nikoho jsme nezajali," říká jeden z kurdských velitelů ve vesnici Muftí nedaleko Mosulu.

V malé vesnici s několika domy je tunelů několik. Všechny vedly od palebných pozic, které představuje jáma v zemi a malá cihlová zeď.

Kurdští vojáci si zřídili základnu ve škole. Udělali si tam noclehárnu, jídelnu, sledují televizi. Nahoře stráže bedlivě monitorují, co se děje o pár stovek metrů dál. Na straně nepřítele.

Na frontové linie nedaleko silnice Erbíl - Mosul.
Na frontové linie nedaleko silnice Erbíl - Mosul. | Foto: Reuters

Nejděsivější zbraň? Auto s řidičem-sebevrahem

Fronta mezi Islámským státem a iráckými Kurdy je dlouhá přes tisíc kilometrů. Na severu a východě Iráku. Nejblíže k Mosulu je nad městem Bašika, dvanáct kilometrů od předměstí.

Kurdové Bašiku sledují z pozorovatelen na kopci, oproti nepříteli zde mají výhodu. Což ale Islámskému státu nebrání v ostřelování z granátometů a z občasných pokusů vyslat vozy se sebevražednými atentátníky.

Ulice Bašiky ale nejeví žádné známky života. Drtivá většina civilistů dávno odešla.

Za střílnou leží Bašika. První město za frontou v rukou Islámského státu. Zatím.
Za střílnou leží Bašika. První město za frontou v rukou Islámského státu. Zatím. | Foto: Reuters, Martin Novák

Kurdové se za normálních okolností střídají na frontě po deseti dnech, do ofenzivy na Mosul ale nasadili elitní jednotky. Ty už narazily na odpor, když konvoj zasáhla zbraň, které se Kurdové obávají nejvíce a která jim způsobuje největší ztráty. Automobily s řidiči-sebevrahy.

"Jsou slabší než dříve, ale stále mají dost mužů, dost zbraní, dost sebevražedných atentátníků. Nezmizí přes noc. Nečekejte, že se najednou po Islámském státu slehne země," řekl Aktuálně.cz kurdský generál Barham Aríf, jeden z velitelů mosulské operace.

Není jasné, zda opravdu všichni bojovníci Islámského státu chtějí za Mosul zemřít a bojovat do poslední chvíle. Někteří vstoupili do řad organizace kvůli tomu, že to byla jedna z mála možností, jak získat peníze, jiní z donucení.

Obrněnec v vlajkou a prosstřeleným sklem.
Obrněnec v vlajkou a prosstřeleným sklem. | Foto: Martin Novák

Podle dalšího kurdského velitele má IS v Mosulu možná až deset tisíc lidí ve zbrani, ale záměrně neříká mužů. "Využívají i chlapce ve školním věku," upozornil.

Nad frontovou linií téměř neustále krouží americké letouny. Zdálky je slyšet dopad bomb. Kurdové vlastní letectvo nemají, ale jeho úlohu de facto zastupují Američané.

Oběd na frontě.
Oběd na frontě. | Foto: Martin Novák

Generál Aríf o dobytí Mosulu nepochybuje, obzvláště pokud bude pokračovat koordinace s americkými vzdušnými silami a bombardování bude přesné a intenzivní.

"Islámský stát letadla ani helikoptéry nemá," podotkl Aríf.

Když do jeho velitelského stanu u Bašiky vletí sršeň, zřejmě přilákán obědem, a zmateně se pohybuje od jednoho člověka k druhému, generál to komentuje s humorem. "Je vyslaný Islámským státem, pozor na něj," volá.

Reportér Aktuálně.cz Martin Novák navštívil bunkry Islámského státu a vesnice, které islámští radikálové opustili teprve před několika dny. | Video:
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy