Migrantům pomáhali švédští novináři i francouzský farmář. Od soudu dostali pokutu či veřejné práce

ČTK ČTK
10. 2. 2017 12:45
Trojice švédských novinářů pomohla mladému uprchlíkovi, aby se dostal do Švédska. V roce 2014 natáčeli reportáž v Řecku, kde mluvili i s patnáctiletým Syřanem. Ten se chtěl dostat do Skandinávie za svým bratrancem. Novináři ho část cesty vezli autem a chlapce doprovázeli. Francouzský farmář zase loni pomáhal běžencům při přechodu Alp mezi Francií a Itálií. Desítky z nich taky u sebe ubytovával. Švédové odešli od soudu s veřejně prospěšnými pracemi, farmář musí zaplatit pokutu 3000 eur.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Stockholm/Nice – Soudy ve dvou zemích rozhodly, že pomáhat uprchlíkům s putováním po Evropě s sebou nese i trest.

"Vezměte mě s sebou"

Švédský novinář Fredrik Önnevall a jeho dva kolegové v roce 2014 pomohli patnáctiletému syrskému uprchlíkovi dostat se z Řecka do Švédska. Podle čtvrtečního rozhodnutí soudu jsou tak vinni z převaděčství.

Neposlal je ale do vězení, udělil jim trest ve formě veřejně prospěšných prací, napsal server The Local.

Prokuratura žádala pro Önnevalla dvouletý trest vězení. Önnevallův obhájce u soudu argumentoval, že novináři nepřijali od chlapce žádné peníze a že mu při cestě přes Evropu pouze dělali společníky.

Soud nově uvedl, že činy reportérů lze označit za převaděčství, vězeňský trest pro žurnalisty ale odmítl. "Je evidentní, že tým televize SVT nabídl pomoc z čistě humanitárních důvodů. Důvodem k jejich pomoci byl silný soucit s chlapcem," zdůvodnil soud své rozhodnutí. Önnevall prohlásil, že se proti verdiktu soudu odvolá.

Önnevall a dva členové jeho štábu, kameraman a tlumočník, v roce 2014 v Řecku natáčeli pro švédskou televizi SVT dokument o reakci evropských nacionalistických stran na příliv migrantů a filmovali život uprchlíků na cestě. Narazili přitom na patnáctiletého osamělého Syřana, který se chtěl dostat do Švédska za svým bratrancem.

"Vezměte mě s sebou," požádal tehdy hoch Önnevalla. Novináři souhlasili.

Önnevall přitom poukázal na to, že hoch chtěl riskovat svůj život. Mladý Syřan totiž původně na radu převaděčů plánoval naskočit z velké výšky na některé z nákladních aut odjíždějících z Atén.

Obhajoba poukazovala na to, že hoch si sám platil vlak, autobus a trajekt, kterými se do Švédska dostávali. Sám si také zařídil doklady. Prokuratura naopak upozorňovala, že novináři část cesty vezli Syřana autem, které za své peníze pronajali, určovali trasu a hocha doprovázeli.

Karavany pro uprchlíky ve Francii

Jako další byl v pátek odsouzen i francouzský farmář Cédric Herrou. Podle soudu v Nice je vinen z napomáhání ilegální migraci, za to dostal pokutu 3000 eur (přes 81 000 Kč) s podmíněným odkladem výkonu.

Státní zástupce pro 37letého muže požadoval osmiměsíční podmíněný trest odnětí svobody, napsal server francouzského týdeníku L'Express.

Herrou pomáhal běžencům při přechodu Alp mezi Francií a Itálií. Desítky z nich také u sebe loni ubytovával.

Zemědělec své jednání nepovažuje za zločin, nýbrž za projev lidskosti. Ještě dnes má podle agentury AP na své farmě karavany s mladými Súdánci a Eritrejci.

Švédsko přestává migraci zvládat, říká Kateřina Janouchová. Hynek Pallas přiznává, že země má problémy, ale většina z nich prý s migrací nesouvisí. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 29 minutami

Policie odložila kauzu známek, kvůli níž skončil ministr Kremlík

Policie odložila kauzu tendru na elektronické dálniční známky, kvůli níž v lednu skončil ve funkci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Odložení případu ale ještě přezkoumá státní zastupitelství. Na webu to ve středu uvedla Česká televize na základě informací Vrchního státního zastupitelství v Praze. Trestní oznámení podával premiér Andrej Babiš (ANO), který zakázku na známky označoval za předraženou.

"Věc byla policejním orgánem odložena," řekl nyní ČT státní zástupce Marek Bodlák. Pražské Vrchní státní zastupitelství však rozhodnutí policie ještě prověří. "Spisový materiál dosud nebyl kompletně přezkoumán," uvedl Bodlák.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v lednu oznámil, že IT části systému elektronických dálničních známek, včetně e-shopu a mobilní aplikace, vytvoří firma Asseco Central Europe. Systém měla také firma následně čtyři roky provozovat a celkem měla od státu dostat 401 milionů korun. Zakázka byla vedena v utajovaném režimu a nebyla vyhlášena klasická veřejná soutěž. Kritizovali to opoziční poslanci, a poté i premiér uvedl, že je zakázka předražená a SFDI o ní vládu neinformoval. Zakázka byla zrušena, Babiš navrhl odvolání Kremlíka a kvůli tendru podal trestní oznámení.

Zdroj: ČTK
před 52 minutami

Europoslanci varovali vlády před ovlivňováním nezávislosti médií

Vlády některých států Evropské unie se podle europoslanců pokoušejí umlčovat nezávislá média a omezovat jejich pluralitu. Evropský parlament ve středu vyzval Evropskou komisi, aby pravidelně hodnotila nezávislost médií v členských zemích a jejich vlastnické struktury. Poslanci v usnesení přijatém výraznou většinou hlasů také odsoudil násilí, pronásledování a nátlak, kterým čelí novináři v některých členských státech EU.

"Média by měla sloužit pravdě, nikoli lži. Měla by sloužit voličům, nikoli těm, kteří jsou u moci, a moc by měla kontrolovat," prohlásila zpravodajka přijatého usnesení Magdalena Adamowiczová zastupující v EP polskou opozici. Rezoluce konstatuje, že v některých případech se vlády snaží tuto roli médiím komplikovat a oslabovat jejich nezávislost a pluralitu. Parlament je "hluboce znepokojen sílícími politickými útoky na média a odsuzuje nedostatečnou ochranu jejich zdrojů". Poslanci kritizovali i stav veřejnoprávních médií v některých zemích, která jsou podle nich "ukázkou provládní propagandy".

Evropská komise od letošního roku posuzuje pluralitu médií v členských zemích v rámci ročního hodnocení stavu právního státu. Ve většině zemí je podle Bruselu situace vyhovující. V Polsku, Maďarsku, Bulharsku a na Maltě má však komise obavy z možného vlivu vládnoucích politiků na veřejnoprávní i soukromá média. Česka, Bulharska a Kypru se zase týkaly výtky spojené s nedostatečnou transparentností vlastnictví médií.

Zdroj: ČTK
Další zprávy