reklama
 
 

Studie: České děti zaostávají v matematice za Evropou

10. 12. 2008 14:18
Čtvrťáci skončili až čtyřiadvacátí, hluboko za Slovenskem i zbytkem Evropy

Praha - Čeští školáci sice možná příliš biflují a nemají vlastní názory, ale pokud jde o matematiku, strčí do kapsy své kolegy z Evropy i Ameriky.

Přibližně takto vypadá obecný názor na české základní školství.

Něco jiného ovšem ukazují závěry mezinárodního srovnávacího testu TIMSS, které byly ve středu představeny v americkém Chestnut Hill. Podle něj jsou na tom české děti na prvním stupni dosti bídně i v "exaktní" matematice.

Z výsledků poslední studie za rok 2007 totiž vyplývá, že v žebříčku 59 zemí se čeští čtvrťáci umístili až na 24. místě, hluboko za svými kolegy ze Slovenska, západní Evropy i USA. Oproti roku 1995, kdy se čeští žáci do projektu zapojili také, je to drastický propad - tehdy byli pátí. Osmáci se před třinácti lety dokonce umístili na druhém místě.

Propad ve znalostech a aplikování matematiky je největší ze všešch sledovaných zemí za dvanáct let od roku 1999. "Výsledky českých žáků odpovídají průměru, který se nastavil v roce 1995," uvádí Vladislav Tomášek z Ústavu pro informace ve vzdělávání. Ostatní země se však rapidně zlepšují.

Tradičními vítězi mezinárodního srovnání jsou asijští žáci - první příčky v matematice obsadily Hongkong, Singapur, Tchaj-wan a Japonsko. Překvapivě dobře na tom je i jinak tolik kritizované základní školství v USA - malí Američané obsadili jedenáctou příčku.

O mnoho lépe na tom nejsou čeští školáci ani v přírodovědě, kde se v testech ověřovaly znalosti a jejich použití v praktických příkladech. Tam čtvrťáci skončili dvaadvacátí, opět za USA i většinou Evropy.

Čtěte blog Jana Michala Mlezivy: Problémy s kvalitou výuky cizích jazyků 

Osmáci bodují

Čest českého školství naopak zachraňují žáci osmých tříd, kteří byli v matematice dvanáctí a v přírodních vědách dokonce osmí.

A jak si vysvětlit disproporci mezi prvním a druhým stupněm? Ani odborníci si nejsou jistí.

"Naše poznatky naopak směřují k tomu, že učitelé na prvním stupni jsou mnohdy pružnější a nové metody výuky se jim daří zavádět rychleji," řekl Aktuálně.cz mluvčí České školní inspekce Libor Vacek.

Rozhodně ale popírá, že by kvalita výuky šla na českých základních školách dolů.

Studie TIMSS se loni v Česku zúčastnilo 1350 žáků 4. tříd a 1465 osmáků ze základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Ministerstvo za ni zaplatilo bezmála jedenáct milionů korun.

autoři: Vendula Křížová, Blahoslav Hruška | 10. 12. 2008 14:18

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama