Strojvedoucí neměli šanci. Poláci šetří srážku vlaků

Petr Jemelka Petr Jemelka
5. 3. 2012 13:21
Vyšetřování příčin neštěstí potrvá měsíce, známá fakta ale ledacos naznačují
Foto: Reuters

Varšava - Polskem otřáslo nejtragičtější železniční neštěstí za posledních dvaadvacet let.

Na trati mezi Varšavou a Krakovem se srazily dva protijedoucí vlaky.

O život přišlo šestnáct lidí, téměř šedesátka dalších utrpěla převážně těžká zranění.

Drážní úřady dopředu avizovaly, že vyšetřování příčiny nehody a případné určení viníků potrvá týdny až měsíce. Přesto už se objevila podstatná fakta, která o příčině neštěstí a o tom, co mu bezprostředně předcházelo, hodně napovídají.

V otázkách a odpovědích jsme shrnuli vše podstatné, co se v tuto chvíli o tragické nehodě ví.

Co se stalo?

Na trati mezi Krakovem a polským hlavním městem Varšavou se v sobotu krátce před 21. hodinou čelně srazily dva rychlíky. K neštěstí došlo u obce Szczekociny, vzdálené asi 30 kilometrů severovýchodně od města Zawiercie. Soupravy se proti sobě řítily rychlostí 120 kilometrů v hodině. V celkem deseti vagónech cestovalo na 350 cestujících. 

Jaká je bilance nehody?

Bezprostředně po nehodě záchranáři vyprosili z trosek vagónů 14 těl. K dalšímu cestujícímu se museli prořezat, ale už mu nebylo pomoci. Jeden člověk podlehl následkům zranění v nemocnici. Celkově se tak počet obětí vyšplhal na 16. Zraněných záchranáři napočítali 58.

Lehce zraněn byl i jeden Čech. Po krátké hospitalizaci byl ale z nemocnice propuštěn. Záchranáři změť trosek vykolejených a převrácených vagónů stále prohledávají, a tak není vyloučeno, že početí obětí ještě stoupne.

Materiální škoda zatím vyčíslena nebyla, podle odhadů ale půjde do milionů zlotých.

Co vypověděli cestující?

Hrozná rána, pak zhasla světla, lidé létali po kupé sem a tam, pak se ozvalo strašlivé skřípění, jako když se rozřezává plech. Tak popisují nehodu pasažéři z vlaků. 

"Vlak nebrzdil (ve skutečnosti brzdil, pozn. red.), v jednom okamžiku byl slyšet náraz. Vzpomínám si, že jsem letěl na člověka, který seděl přede mnou. Zhaslo světlo, vagon sebou začal házet doleva a doprava. Všechno, co bylo před námi, prakticky přestalo existovat. Zápach, smrad, zvuk drceného kovu, nějaký křik, vřískot," líčí události po nárazu jeden z cestujících.

Další pasažér popisuje, že se probral vzhůru nohama. "Když jsem se probral, byl jsem nohama nahoru a hlavou dolů," vypráví. Všude podle něj bylo slyšet, jak lidé křičí: "Pomoc, zachraňte mě, zachraňte mě!"

Co bylo příčinou tragické srážky?

Vlaky se srazily na jednom z hlavních polských železničních koridorů. Trať je v těchto místech dvojkolejná, ale kvůli plánované opravě byla doprava svedena na jednu kolej.

Jeden z vlaků jedoucí z Varšavy do Krakova  vjel na společný úsek v době, kdy se po stejné koleji z opačného směru řítil rychlík z Přemyšlu do Varšavy.

Proč, to zatím nikdo neví. Výhybky v inkriminovaném úseku ovládá na dálku výpravčí. Existují tak dvě možnosti: buď udělal chybu on, nebo došlo k mechanické závadě.

Neexistuje varovný mechanismus?

Existuje. Krom toho, že je na dispečerech, aby hlídali, že po jedné koleji nejedou dvě soupravy, existuje také automatické zabezpečovací zařízení, které by mělo střetu zabránit. Zda selhalo, drážní inspekce neví.

Proč střetu nezabránil semafor?

V odůvodněných případech, jakým byla výluka na jedné z kolejí, může strojvedoucí dostat pokyn, aby červenou na semaforu ignoroval. To se s největší pravděpodobností stalo.

Mohl dispečer vlaky zastavit?

Teoreticky ano. Poté, co zaznamenal, že jsou na jedné koleji dvě soupravy, mohl vyslat nouzový signál, který automaticky nařídí všem strojvůdcům v okolí dvaceti kilometrů okamžitě zastavit. Lokomotivy obou souprav navíc byly vybaveny vysílačkami. Ty jsou kontrolovány před každou jízdou.

Výpravčí zodpovědný za železniční dopravu v okolí byl zadržen. Dosud ale kvůli šoku nebyl schopen vypovídat. V pondělí polská média informovala o tom, že byli zadrženi dva dispečeři.

Polská tisková agentura PAP citovala státního zástupce, podle něhož oba zadržení byli v době čelní srážky vlaků pověřeni kontrolou provozu na dané trati. Zatím prý nebyli z ničeho obviněni.

Mohli neštěstí zabránit strojvedoucí?

Těžko. Přes den a za dobré viditelnosti by snad mohli začít brzdit dřív. Za tmy, kdy jsou vidět pouze světla, je téměř nemožné rozlišit, po které koleji vlak jede. Navíc i při použití nouzové brzdy vlak tohoto typu zastaví nejdříve po 1400 metrech.

 

Právě se děje

Další zprávy