Stejné vztahy jako s Čínou? EU se připravuje i na to, že nedojde k dohodě o brexitu, říká vyjednavač

ČTK ČTK
Aktualizováno 12. 11. 2017 14:21
Brusel se nakonec nemusí vůbec nemusí s Velkou Británií domluvit na podobě brexitu. Londýn by to vrátilo o 44 let zpátky, řekl hlavní vyjednavač Evropské unie pro brexit Michel Barnier.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Paříž - Hlavní vyjednávač Evropské unie pro brexit Michel Barnier připustil možnost, že unie a Británie nakonec nedospějí k žádné dohodě o rozluce. Všichni by se na to měli připravit, řekl v rozhovoru s francouzským nedělníkem Journal du Dimanche.

Barnier řekl, že EU se na možnost, že Brusel a Londýn nedospějí k dohodě, připravuje, i když on si to nepřeje. Podle něj by to Británii vrátilo zpátky o 44 let, tedy do doby před vstupem země do EU.

"Každý by se na to měl připravit, státy i podniky - my sami se na to technicky připravujeme," zdůraznil Barnier.

"Nejsme tak daleko"

Bez příslušné dohody se Británie 29. března 2019, v den svého odchodu z EU, podle Barniera ocitne v režimu společného práva Světové obchodní organizace (WTO) a EU s ní bude mít podobné vztahy jako například s Čínou.

Evropská unie dala v pátek Londýnu dva týdny na to, aby vyjasnil své pozice ohledně podmínek "rozvodu" tak, aby mohl summit Evropské unie v polovině prosince rozhodnout o posunu rozhovorů do jejich druhé fáze, tedy například k nové vzájemné obchodní dohodě.

"Přejeme si dosáhnout dohody do 15 pracovních dnů, s ohledem na Evropskou radu 14. a 15. prosince," dodal vyjednávač EU. "V současnosti tak daleko nejsme," dodal Barnier. "Schůzka bude odložena, pokud pokrok nebude dostatečný," dodal.

Jednání o obchodní dohodě by pak podle agentury AFP mohla být zahájena až v únoru nebo březnu. Barnier potvrdil, že od ledna by jinak mohly začít rozhovory o dalších aspektech budoucích vztahů.

Davis: Není rozumní očekávat jistotu

Britský ministr pro brexit David Davis v rozhovoru se zpravodajskou televizí Sky News řekl, že EU souhlasila s postojem Londýna, že v nynější první fázi brexitových rozhovorů ještě nepředloží svou představu o finančním vyrovnání.

Británie podle Davise souhlasí s unijní představou posloupnosti rozhovorů. "My jsme řekli: Dobrá, budeme postupovat v tomto pořadí, ale nepředstavujte si to tak, že na konci dostanete číslo nebo vzorec (finančního vyrovnání). Budeme směřovat k tomu procesu, ale nebudete mít číslo nebo vzorec dříve, než postoupíme do další fáze. Oni to akceptovali," řekl Davis.

Davis v neděli prohlásil, že by bylo nerozumné očekávat od rozvodových jednání jistotu. Pokud jde ale o obchodní dohodu, stále věří, že může být vyjednána v dohodnutém časovém rámci. Nedávno ale Davis naznačil, že příslušnou dohodu by Británie mohla podepsat i "nanosekundu" po brexitu, který se uskuteční 29. března 2019.

Davis v neděli mimo jiné řekl, že Irsko uznává, že není možné, aby Severní Irsko po odchodu Británie z EU zůstalo v celní unii.

K brexitu a finančnímu vyrovnání se v nedělním rozhovoru na BBC vyjádřil také britský ministr životního prostředí Michael Gove. Neblokoval by prý případné rozhodnutí premiérky Theresy Mayové navýšit finanční nabídku EU v jednáních o odchodu země z EU.

Londýn dává najevo, že hodlá své finanční závazky plynoucí z členství dodržet. Otazníky ale panují například kolem dlouhodobých závazků přesahujících rok 2020, kdy končí stávající víceletý rozpočtový rámec EU. Týká se to například společných záruk za poskytnuté půjčky.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy