Státy EU uprchlické kvóty nenaplnily ani ze třetiny. Závazky splnila pouze Malta

ČTK ČTK
25. 9. 2017 13:31
"Dva roky po schválení tohoto schématu většina členských států zásadně zklamala uprchlíky a žadatele o azyl, vyhnula se vlastní zodpovědnosti, a opustila tak tisíce (lidí) v Itálii a Řecku," uvedl ředitel irské pobočky Amnesty International Colm O’Gorman. Jediným státem, který své závazky v rámci unijní migrační politiky splnil, je podle Amnesty International Malta.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Budapešť/Brusel - Členské státy Evropské unie splnily méně než třetinu svých závazků v rámci systému přerozdělování žadatelů o azyl podle přidělených kvót. Oznámila to organizace na ochranu lidských práv Amnesty International (AI).

Poslední termín pro přerozdělení migrantů na základě unijních kvót uplyne v úterý. Žádného z žadatelů o azyl, kteří pobývají v Itálii a Řecku, nepřijalo Maďarsko a Polsko. Tyto země mechanismus přerozdělování trvale odmítají.

Kvóty na přerozdělení 160 000 uprchlíků schválili ministři vnitra zemí EU v září 2015. Proti se tehdy postavila Česká republika, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko.

O zrušení tohoto modelu přerozdělení se u Evropského soudu domáhaly Slovensko a Maďarsko, soud však jejich žádost na začátku září zamítl.

Budapešť i Bratislava si stěžovaly na procesní vady při schvalování systému kvót. Přerozdělování podle kvót navíc podle obou těchto států nebylo k řešení migrační krize nezbytné.

Polská konzervativní vláda dříve uvedla, že příjímání uprchlíků na základě kvót odmítá mimo jiné i z bezpečnostních důvodů, na jejich nefunkčnost pak upozorňoval český premiér Bohuslav Sobotka.

Zklamání, tvrdí organizace

"Dva roky po schválení tohoto schématu většina členských států zásadně zklamala uprchlíky a žadatele o azyl, vyhnula se vlastní zodpovědnosti, a opustila tak tisíce (lidí) v Itálii a Řecku," uvedl ředitel irské pobočky Amnesty International Colm O’Gorman.

Organizace kritizovala především Polsko a Maďarsko, které během dvou let nepřijaly jediného žadatele o azyl. Kritice se však nevyhnulo ani Slovensko, které přijalo 16 z přidělených 902 azylantů, a Česká republika s přijatými 12 ze stanovených 2600 migrantů.

Nejméně běženců přijaly dále Španělsko (13,6 procenta), Belgie (25,6 procenta) nebo Nizozemsko (39,6 procenta).

Jediným státem, který své závazky v rámci unijní migrační politiky splnil, je podle Amnesty International Malta. Přes 90 procent stanovených kvót pak splnilo Irsko. Úplně své závazky splnily Norsko a Lichtenštejnsko, které se k programu přihlásily dobrovolně.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy