Spoléhám na Boha, řekl pilot. 217 lidí skončilo v moři

Martin Novák Martin Novák
17. 8. 2011 6:30
Dvanáct let stará nehoda stroje Egypt Air zůstala bez jednoznačného vysvětlení
Foto: Radim Klekner

* V seriálu se Aktuálně.cz vrací k ne zcela vyjasněným či spory opředeným leteckým tragédiím * Pátým, předposledním dílem našeho seriálu, je tragický příběh letu společnosti Egypt Air číslo 990

Praha - Společnost Egypt Air se netěšila řadu let příliš dobré pověsti. Experti ji považovali za neefektivní a ztrátový moloch, objevovaly se stížnosti pasažérů na nerudné letušky, špatné jídlo a zpoždění.

Vláda v Káhiře odolávala návrhům, aby státní podnik privatizovala.

Nicméně s bezpečností provozu na tom byl egyptský státní dopravce poměrně dobře. Až do 31. října 1999.

Dvě vyšetřování, dva závěry

Za okolností, které patří k nejpodivnějším v historii leteckých katastrof a které se dosud nepodařilo - a nejspíše už nepodaří - objasnit, se Boeing 767 zřítil do Atlantiku severovýchodně od New Yorku.

Stroj s 217 lidmi na palubě letěl z Los Angeles do Káhiry s mezipřistáním na newyorském letišti JFK.

Vyšetřování tragédie i jeho výsledky byly a jsou velmi nestandardní. Konečné zprávy totiž existují dvě: americká a egyptská. A v příčinách nehody se zásadně rozcházejí.

Američané tvrdí, že jeden ze členů posádky - konkrétně první důstojník Gamál Batútí - nasměroval letadlo k zemi a zřejmě chtěl tímto způsobem spáchat sebevraždu.

Egypťané to odmítli. Podle jejich zjištění zřejmě nefungovala výškovka, která slouží k ovládání letadla podle příčné osy.

S tím se obě strany rozešly, aniž by byla příčina tragédie jednoznačně stanovena.

Z rekonstrukcí vyplynulo, že Batútí se krátce po startu z New Yorku po půlnoci nabídl, že převezme řízení letadla. Kapitán Ahmad Habáší nabídku přijal a odskočil si na toaletu.

Když v kokpitu nebyl, stroj se začal prudce propadat. Z výšky téměř deseti kilometrů až na čtyři a půl kilometru během necelých čtyřiceti sekund.

První důstojník z neznámých důvodů vypnul autopilota, snížil výkon motorů a hlasový záznam zachytil, jak si neustále opakuje větu: "Spoléhám se na Boha."

Kapitán se pak vrátil, ptal se, co se děje a snažil se letadlo vyrovnat. Boeing znovu začal stoupat, ale pak se opět propadl a nakonec zřítil do moře zhruba sto kilometrů od pobřeží amerického státu Massachussetts.

Poslední vteřiny před pádem už na záznamu z černé skříňky nejsou.

Sebevražda?

K pádu došlo už v mezinárodních vodách, takže právo na vyšetřování měli Egypťané. Ti ale záležitost přenechali americkému Národnímu úřadu pro leteckou bezpečnost, čehož brzy litovali.

Vyšetřovatelé dlouho nemohli zjistit žádnou závadu, která by mohla být příčinou pádu, a tak dospěli k závěru, že Gamál Batútí se zřejmě rozhodl spáchat sebevraždu a vzal s sebou na onen svět i všech dalších 216 lidí na palubě.

Svědčit o tom měla i jeho slova o Bohu.

Foto: wikimedia

To Egypťany popudilo. Podle nich si vyšetřovatelé slova nesprávně vyložili. Začali tak pátrat sami, a do USA dokonce přiletěl šéf  rozvědky Umar Sulajmán, který se o dvanáct let později celosvětově proslavil jako krátkodobý viceprezident v době egyptské revoluce a svržení režimu Husního Mubaraka letos na jaře.

Podle egyptských zjištění Batútí vypnul autopilota a ujal se ručního řízení kvůli nějakým technickým potížím. Sebevraždu vyloučili.

Americká strana spekulovala o tom, že v Káhiře nechtějí přiznat pravdu o sebevraždě, protože by to poškodilo pověst společnosti Egypt Air a Egypta vůbec.

Batútího příbuzní také vyloučili sebevraždu. Měl prý nějaké dluhy, ale nešlo o nic dramatického a nikdo nevěděl o žádném důvodu, který by mohl vést ke skoncování se životem. Navíc tímto způsobem.

Terorismus?

Prověřovala se i verze, že mohl být napojen na islamistickou teroristickou skupinu, bojující proti Mubarakovu režimu. Na palubě totiž byla skupina egyptských důstojníků, kteří podstoupili v USA pilotní výcvik v helikoptérách Apache.

I to rodina kategoricky dementovala. Batútí prý nebyl vůbec bigotní muslim a měl rád Ameriku.

Co a proč tedy tento devětapadesátiletý první důstojník 31. října 1999 v kokpitu dělal, to už asi zůstane neobjasněno.

 

Právě se děje

Další zprávy