reklama
 
 

Spojené státy výrazně zvýší ochranu dětí na internetu

29. 9. 2012 8:45
Velké firmy běžně shromažďují fotografie dětí používajících jejich aplikace

New York - Spojené státy se chystají výrazně zpřísnit ochranu dětí na internetu. Důvodem je současná praxe mnoha velkých firem, ale i vývojářů aplikací, kteří shromažďují údaje o milionech mladých uživatelů internetu, aniž by o tom věděli jejich rodiče, napsal deník The New York Times.

Některé stránky a aplikace uchovávají i takové detaily, jako jsou fotografie dětí či údaje o pozici jejich chytrých mobilních telefonů. Panují přitom obavy, že tyto informace by mohly sloužit k identifikaci jednotlivých dětí.

Napříště se souhlasem rodičů

Shromažďování dat o internetových uživatelích je ve Spojených státech legální. Podle Federální komise pro obchod (FTC) by se ale měla zvýšit ochrana dětí. Webové stránky proto napříště zřejmě budou muset získávat souhlas rodičů, aby mohly sledovat aktivity dětí na internetu. Děti by tak třeba bez tohoto souhlasu nemohly na web nahrávat své fotografie.

"V současnosti má téměř každé dítě počítač v kapse a pro rodiče je mnohem složitější sledovat, co jejich děti dělají online, s kým komunikují a jaké informace sdílejí," uvedla Mary Englová z FTC.

Zástupci marketingových firem ale příliš zásadní změnu současných pravidel odmítají. Firmy by podle nich pak mohly omezit své nabídky zaměřené na děti. "Potřebujeme rozsáhlou změnu pravidel? Odpověď zní ne," uvedl Mike Zaneis z oborové asociace Výbor pro interaktivní reklamu.

Současný zákon z roku 1998 ukládá provozovatelům webových stránek pro děti, aby získali souhlas rodičů v případě, že shromažďují osobní informace jako telefonní čísla či adresy u dětí mladších 13 let. Zastánci ochrany osobních údajů, ale upozorňují, že díky technologickému pokroku nyní lze na internetu sledovat pestrou paletu aktivit i osobních rysů spotřebitelů. Některé z těchto technik přitom podle nich mohou vystavit děti riziku.

V hledáčku je i gigant McDonald's

Upozorňují například na aplikaci na stránkách řetězce rychlého občerstvení McDonald's, kde se děti mohou "vyfotit" s maskotem firmy, klaunem Ronaldem. Stačí, když tam nahrají svou fotografii, a stránka jim vygeneruje fotku s klaunem. Firma ale podle ochránců osobních údajů ukládala tyto fotografie tak, že byly veřejně dostupné.

Loni FTC podala stížnost na firmu W3 Innovations, která vyvíjí populární aplikace pro telefony iPhone či multimediální přehrávače iPod. Jedna z aplikací například vybízí děti, aby navrhovaly oblečení pro postavičku Emily a zasílaly elektronickou poštou své komentáře na příslušnou webovou stránku. Aplikace podle FTC porušila pravidla pro ochranu dětí, když shromažďovala jejich e-mailové adresy a pobízela je, aby na webu zveřejňovaly své osobní údaje. Firma nakonec při soudním vyrovnání zaplatila 50.000 dolarů.

FTC by nová pravidla měla zveřejnit během několika týdnů. Pokud nedoznají změny, nebudou například dětské webové stránky moci sledovat aktivity dětí na internetu, aby na ně mohly lépe zacílit reklamu.

autor: ČTK | 29. 9. 2012 8:45

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama