Soumrak otců a matek? Vědci vyrobili spermie i vajíčko

hp
29. 10. 2009 14:02
Vědci vynalezli způsob, jak z kmenových buněk vytvořit spermie a vajíčka.
V Čechách je stále větší problém počít miminko. V roce 1940 měl průměrně muž v jednom mililitru ejakulátu kolem 110 milionů spermií.Do roku 1990 klesl jejich počet na 60 milionů. | Foto: Martin Žucha

Praha - Vědci ze Stanfordské univerzity v Kalifornii dokáží ve svých laboratořích vytvořit spermie a vajíčka z kmenových buněk.

Podařilo se jim totiž vynalézt směs z umělých látek a vitamínů, pomocí kterých se kmenová buňka přemění na vajíčka a spermie.

Párům, které nemohou počít dítě kvůli neplodnosti jednoho či obou z nich, se tak podle britského listu Daily Mail otvírá nová možnost, jak mohou zplodit biologického potomka.

Stanfordští vědci ale nejsou první, kterým se to podařilo. Již v červenci letošního roku ohlásili britští vědci z Univerzity v Newcastlu, že se jim jako prvním na světě podařilo vytvořit lidské sperma z kmenových buněk. Uvedli však zároveň, že potrvá nejméně dalších pět let, než by se jejich technika mohla začít používat v nemocnicích.

Dítě by se tak podle vědců mohlo narodit za pomoci umělých prostředků, zatímco rodiče by stáli stranou zcela mimo tento proces. To však s sebou přináší mnoho morálních a etických znepokojení.

Podle odpůrců tohoto nového objevu totiž není dobré "šťourat" se v základních prvcích života. Dokonce vědce varují, že by tento nový objev sice mohl vyřešit neplodnost, ale na druhé straně také narušit či zcela zničit vztahy mezi členy rodiny.

Podle listu Daily Mail vědci dokáží ženské vajíčko vytvořit z buňky těla muže a opačně mužskou spermii z buňky ženského těla. To by umožnilo počít potomka i homosexuálním párům.

Mnoho vědců ale o tom, že by se dala mužská spermie vytvořit z ženské buňky, pochybuje. A to prý z toho důvodu, že ženská kmenová buňka postrádá mužský chromozom.