Somálští piráti jsou milionáři ze země hladu a sucha

Martin Novák Martin Novák
20. 11. 2008 15:36
NATO se k útokům na pobřežní základny námořních lupičů nechystá
Piráti na unesené ukrajinské lodí, nyní kotvící nedobrovolně u somálských břehů.
Piráti na unesené ukrajinské lodí, nyní kotvící nedobrovolně u somálských břehů. | Foto: Reuters

* Piráti si stavějí na pobřeží luxusní vily, jezdí v drahých automobilech * Zásah NATO proti základnám pirátů je zatím nepravděpodobný * Majitelé posílají své lodě po jiných, bezpečnějších trasách

Mogadišo - Piráti zdaleka nepatří jen do učebnic historie nebo scénářů dobrodružných filmů.

Osm lodí unesených v rozpětí pouhých dvanácti dní - taková je poslední bilance pirátů u somálských břehů v Indickém oceánu.

V jejich rukou je momentálně stále osmnáct lodí, mezi nimi i saúdský tanker s nákladem ropy za sto milionů dolarů.

Zadržují 330 námořníků z pětadvaceti zemí. Zajali a k břehům Somálska odvlekli například i plavidla z Hongkongu, Thajska nebo Řecka.

Letos zde bylo zaznamenáno 95 pokusů o únos plavidel. Ve 39 případech piráti uspěli. Za výkupné si rozdělili už přes třicet milionů dolarů.

Posádka čínské lodi, držená skupinou ozbrojených pirátů.
Posádka čínské lodi, držená skupinou ozbrojených pirátů. | Foto: Reuters

V zemi sužované hladomorem, suchem a nekončící občanskou válkou a anarchií, se stali doslova pohádkovými boháči.

Na pobřeží na severovýchodě země si stavějí luxusní vily, jezdí v nových drahých automobilech, na hostinách servírují delikatesy z celého světa, elektřinu jim vyrábějí jejich vlastní generátory.

Podle reportéra AP, který toto „pirátské pobřeží" navštívil, jsou pro většinu místních lidí hrdiny.

Přinášejí peníze, díky nimž je na tom tento region lépe než jiné části zdevastované a zbídačelé země. Průměrná délka života v Somálsku je 46 let, čtvrtina dětí umírá před dosažením pátého roku života.

Počet pirátů je odhadován na několik tisíc. Žijí převážně ve třech pobřežních městech: Bossasu, Eylu a Haradhere.

U Somálska hlídkuje také ruská vojenská loď Něustrašimyj.
U Somálska hlídkuje také ruská vojenská loď Něustrašimyj. | Foto: Reuters

Reportér AP tvrdí, že příjezd každé zadržené lodi je místními obyvateli oslavován.

Protože Adenský záliv je důležitou trasou v námořní nákladní dopravě, majitelé lodí jsou pochopitelně zděšeni. Zvyšují se pojistné částky na plavidla, posádky lodí čím dál častěji volí delší trasu kolem jižního cípu Afriky.

Ale ani ta nemusí být bezpečná, protože somálští piráti začínají operovat už i v keňských vodách a přesunují se na jih.

„Námořníci se snaží vyhnout problémům plutím na jih k Mysu dobré naděje, ale piráti se zkrátka také posouvají na jih," řekl agentuře Reuters Karim Kudrati, ředitel keňské firmy podnikající v lodní dopravě.

Foto: Aktuálně.cz

Saúdský tanker přepadli únosci ještě v mezinárodních vodách. Podle znalců operují ze tří tzv. mateřských lodí, kde mají zásoby zbraní, jídla i pití.

K vyhlédnutým cílům pak jedou rychlé čluny s deseti po zuby vyzbrojenými muži. Výkupné dostávají buď shozené z helikoptéry nebo v moři ve vodotěsných pytlech.

U somálských břehů sice hlídkují lodě NATO, Ruska a třeba i Indie, ale nemají šanci tak velkou oblast uhlídat.

Generální tajemník NATO Jaap de Hoop Scheffer dnes během návštěvy Ghany řekl, že aliance posílí hlídky na moři, ale velmi pravděpodobně nezasáhne proti základnám pirátům přímo na pobřeží.

„Východoafrické pobřeží je tak dlouhé, že není v silách nikoho je uhlídat. Řešení vidím v povolení vozit ozbrojenou ochranku na palubách nákladních lodí," říká Karim Kudrati.

Somálsko nemá centrální vládu už od roku 1991. Jednotlivé frakce a milice kontrolují různé části země.

 

 

Právě se děje

Další zprávy