Slavné loděnici v Gdaňsku hrozí zánik

Martin Novák Martin Novák
5. 9. 2006 0:00
Gdaňsk - Místo, kde v roce 1980 vznikla polská Solidarita a kde mladý elektrikář Lech Walesa zahájil "demontáž" komunistické moci, má problémy.
V gdaňských loděnicích se zrodila v roce 1980 Solidarita.
V gdaňských loděnicích se zrodila v roce 1980 Solidarita. | Foto: Reuters

Společně s dalšími dvěma velkými loděnicemi v Gdyni a Štětíně je odkázána na pomoc vlády. A to se nelíbí Evropské komisi, která nepovoluje kromě výjimečných případů státní dotace, určené ná záchranu prodělávajících firem.

Bruselské ultimátum 

Brusel proto požádal Varšavu, aby mu předložila jasný plán na restrukturalizaci loděnic. Pokud jej nepřijme, průmysl, zaměstnávající v Polsku přímo 16 tisíc lidí a nepřímo dalších asi 80 tisíc, může zaniknout.

Dnes mají polské loděnice finanční problémy.
Dnes mají polské loděnice finanční problémy. | Foto: Reuters

Ke gdaňské loděnici má řada Poláků sentimentální vztah. Stávka, která zde začala v roce 1980, otřásla komunistickým režimem a dala jeho odpůrcům naději na to, že jeho svržení a nastolení demokracie je reálné.

Podle bývalého pražského zpravodaje polského deníku Gazeta Wyborcza Tomasze Grabińského by bankrot byl pro zemi těžkou ránou.

Víc než jen podnik či továrna

Vláda ve Varšavě už dvakrát chtěla gdaňskou loděnici zavřít. Na konci osmdesátých let z politických důvodů, ve druhé polovině devadesátých let z hospodářských. Vždy narazila na odpor veřejnosti, v druhém případě se výrazně angažovali v kampani proti uzavření i katoličtí kněží a vlivné katolické Rádio Maryja. Loděnice zkrátka nejsou brány jako každý jiný závod či podnik, je to pro Poláky velké téma," uvedl Grabiński pro Aktuálně.cz.

Lech Walesa.
Lech Walesa. | Foto: Reuters

Dnes se loděnicím v Gdaňsku, Štětíně i Gdyni ekonomicky nedaří. Loni celkově vyrobily 28 plavidel.

Polská vláda v posledních třech letech "nalila" do loděnic více než pět miliard zlotých (přes 35 miliard korun). Evropská komise žádala po vládě premiéra Jaroslava Kaczyńského vysvětlení do konce srpna.

Dočkala se až o čtyři dny později - v pondělí polský kabinet plán opravdu předložil.

Nyní chce Evropská komise dokument několik týdnů zkoumat. Zejména to, zda Polsko smělo loděnicím poskytovat státní pomoc a zda nebude nutné peníze vrátit. To by znamenalo faktický konec podniku. "Komise bude restrukturalizační plány analyzovat, aby zjistila, zda zajistí trvalou hospodářskou životaschopnost loděnic," stojí v oficiálním prohlášení.

Vláda Poláky uklidňuje

Ministr pro ekonomiku Piotr Wozniak Poláky ubezpečuje, že zánik loděnic nehrozí. Zatím.

Foto: Reuters

"Udělám vše, co je v mých silách, pro jejich záchranu. Potřebujeme ale silné investory. Bez nich naše loděnice při životě neudržíme," prohlásil ministr.

Podle něj však vše dobře dopadne. "Je to vůbec poprvé, co otevřeně hovoříme o privatizaci tohoto průmyslového odvětví," řekl Wozniak rozhlasové stanici PiN.

Bankrot loděnic či přílišné ústupky Bruselu by mohly snížit popularitu vlády, vedené stranou Právo a spravedlnost dvojčat Lecha a Jaroslava Kaczyńských. Kabinet si zakládá na tom, že bojuje v rámci EU tvrdě za polské zájmy.

Bývalý předák Solidarity a exprezident Lech Walesa se zatím k rostoucímu napětí kolem loděnic nevyjádřil.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

V Pardubicích došlo ke srážce sanitky s autem, dva záchranáři jsou zraněni

Sanita zdravotnické záchranné služby a osobní auto se dnes před polednem srazily na světelné křižovatce v centru Pardubic. V sanitě jeli dva záchranáři, kteří utrpěli zranění a byli převezeni do nemocnice. Žádného pacienta nevezli. V osobním autě jeli dva dospělí a dvě děti, nikdo z nich zraněn nebyl. ČTK to řekla mluvčí policie Dita Holečková.

Zdroj: ČTK
Další zprávy