Drahý šlendrián: Na Urale postavili silnici z polodrahokamů

Alexandra Malachovská Alexandra Malachovská
28. 6. 2014 19:00
Místo obvyklého štěrku použila ruská stavební firma na Urale exkluzivní místní horninu – serpentinit. Používá se k výrobě šperků.
Polodrahokam
Polodrahokam | Foto: Aktuálně.cz

Moskva – Z minerálů, které se vyžívají pro výrobu luxusních váz, dekorativních obkladů nebo designových šperků, si na Urale postavili silnici. Místo obvyklého štěrku použila ruská stavební firma exkluzivní místní horninu – serpentinit neboli hadec.

Mimo plýtvání, které prošetřuje prokuratura, teď experti zpochybňují také kvalitu pozemní komunikace, jež vede poblíž místa, kam se loni zřítil meteorit.

Oprava úseku vzdáleného asi 60 kilometrů od Čeljabinsku začala již před několika lety a měla vylepšit "evropskou dálnici" první třídy.

Místní obyvatelé z vesnice Travniki si ovšem všimli, že se povrch drolí a že z něj vypadávají kameny modro-zelené barvy. Povolaní experti z Federální služby finančního a rozpočtového dozoru (Rosfinnadzor) prý nevěřili vlastním očím: desítky kilometrů byly zpevněny polodrahokamem, který se sice využívá také ve stavebnictví, ovšem jen jako dekorační materiál.

Dělníci si usnadnili práci

Při vyšetřování se zjistilo, že si stavební firma usnadnila práci. Není přitom jasné, zda záměrně, či nevědomky.

Materiál totiž vytěžila z nedalekého lomu, aniž k tomu měla nezbytná povolení. Místo štěrku, jehož cena se pohybuje kolem 400 rublů (asi 240 korun) za tunu, použila více než sedminásobně dražší kámen. "Domnívali se zřejmě, že se pár tun hadce v asfaltu na celostátní trase ztratí," citoval server Smartnews dopravního experta Vladimira Dobrynina.

Nechápu, jak si mohli splést hadec se štěrkem. I když je v surovém stavu, je jasné, že to není obyčejný kámen.

Oprava úseku v čebarkulském okrese, který je součástí silnice M5 z Moskvy do Čeljabinsku, byla pozastavena. Jde o silnici, která spojuje uralské město s evropskou částí Ruska i místními průmyslovými centry.

O dalším osudu komunikace by měl rozhodnout soud. Experti ovšem tvrdí, že případná další rekonstrukce by byla nerentabilní.

"Nechápu, jak si mohli splést hadec se štěrkem. I když je v surovém stavu, je jasné, že to není obyčejný kámen. Vždyť je zelený a má mřížovitou a skvrnitou texturu," vysvětlil šokovaný geolog Sergej Petělin.

Upozornil, že zachraňovat minerály by nemělo smysl. Rekonstrukce by prý byla dražší, než je jejich hodnota. Silniční povrch se ale může rychle opotřebovat a drahé kameny se změní na drahý prach.

Specialisté poukazují na to, že použitý materiál je nejen příliš drahý, ale také příliš křehký pro výstavbu silnic. Hrozí prý popraskání asfaltu a vypadávání kamenů, které nebyly rozdrceny.

"Mimo to, že cena tohoto minerálu je mnohonásobně vyšší než obyčejného štěrku, svou kvalitou je zcela nevhodný pro silniční povrch," citoval server Smartnews Marata Mullajanova z federální služby finančního dozoru v Čeljabinské oblasti.

Škody zatím vyčísleny nebyly. Prokuratura mezitím začala trestně stíhat šéfa firmy Čeljabinskavtodor, která byla výstavbou silnice pověřena. Nikoli však kvůli drahým kamenům, ale pro podezření z korupce.

 

Právě se děje

Další zprávy