Co selhalo? Rekonstrukce tragického letu SpaceShipTwo

Petr Jemelka Petr Jemelka
3. 11. 2014 14:04
K provedení úspěšného brzdného manévru byly potřeba dvě věci: piloti museli odjistit ovládací páku brzdicích křídel a poté za ni zatáhnout. Druhý úkon neprovedli.
Pád SpaceShipTwo

Las Cruces - Američtí soukromníci přišli během jediného týdne o dvě vesmírné lodi. Při nehodě druhé z nich - SpaceShipTwo společnosti Virgin Galactic - navíc zahynul jeden ze dvou pilotů.

Pokud se vyšetřovatelům nepodaří rychle najít a vysvětlit příčinu havárie (což ovšem může trvat i rok), vážně to ohrozí plán Spojených států přenechat realizaci kosmických letů privátnímu sektoru.

Vyšetřování se chopil americký Národní úřad pro bezpečnost v přepravě (NTSB) a jeho experti už vypracovali první verzi rekonstrukce tragického zkušebního letu.

Letadlo pro turisty

Raketa SpaceShipTwo neslouží k přepravě kosmonautů, jedná se o suborbitální vesmírné letadlo, určené ke krátkým turistickým výpravám na hranici vesmíru.

Asi půlhodinový hvězdný zážitek za v přepočtu 5,5 milionu korun může stroj poskytnout až šesti pasažérům, zprostředkovat ho mají dva piloti.

K páteční tragédii došlo při zkoušce, kdy byla na palubě jen posádka. Vše probíhalo podle plánu - až do chvíle, kdy SpaceShipTwo vzpřímila brzdicí křídla, jejichž účelem je letoun při návratu do atmosféry zpomalit a stabilizovat.

Dvě vteřiny, které rozhodly

K brzdicímu manévru osmnáctimetrového stroje mělo dojít až při rychlosti 1,4 machu (1,4 rychlosti zvuku), křídla ale byla vztyčena už v rychlosti jednoho machu.

"Brzdicí křídla se rozevřela, ale dvě vteřiny nato se stroj rozpadl. Je to nicméně pouhé konstatování, nikoliv vysvětlení příčiny neštěstí. Od toho jsme ještě daleko. Jsou před námi ještě měsíce a měsíce práce," prohlásil šéf NTSB Christopher Hart.

SpaceShipTwo odstartovala v pátek ze soukromého vesmírného střediska Mojave Air and Space Port v Kalifornii v závěsu na nosném letounu WhiteKnightTwo.

Ve výšce 15 500 metrů se piloti odpoutali, spustili palubní raketový motor a 70vetřinovým zážehem akcelerovali stroj na rychlost 4000 kilometrů v hodině. Poté posádka motor vypnula a pokračovala ve stoupání nad 100 kilometrů nad zemským povrchem, což je výška považovaná za hranici vesmíru.

Poté začala SpaceShipTwo znovu klesat a nabírat rychlost.

Chyba techniky?

Po několika minutách klouzavého letu měl stroj vzpřímit brzdicí křídla do vertikální polohy. K tomu ale, jak již bylo zmíněno, zřejmě došlo příliš brzy.

Jasné je zatím jen to, že výbuch motorů ani vznícení paliva tragédii nezpůsobily. "Palivové nádrže i motory jsme našli nedotčeny, bez známek exploze nebo hoření," informoval média šéf NTSB Hart.

K provedení úspěšného brzdného manévru byly potřeba dvě věci. Piloti museli odjistit ovládací páku brzdicích křídel a poté za ni zatáhnout. Video z kokpitu ukazuje, že první zmiňovaný krok udělali, na druhý už ale podle všeho nedošlo - brzdicí mechanismus se zřejmě spustil automaticky.

Objasnit přesnou příčinu nehody by mohl druhý pilot. Ten se stačil katapultovat, zatím ale leží se zraněními v nemocnici.

Nová raketa vzlétne příští rok

Jisté je to, že už dva američtí vesmírní přepravci mají až do vyšetření nehod stopku.

Společnost Virgin Galactic přesto slibuje, že ji tragická smrt zkušebního pilota Michaela Alsburyho a zranění kopilota Petera Siebolda neodradí.

V průkopnických letech hodlá pokračovat.

Zakladatel Virgin Galactic - britský miliardář Richard Branson - v neděli oznámil, že nová vesmírná loď bude vyrobena už během příštího roku.

Zálohu na let v jeho stroji už složilo přes 700 lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy