Šejdíř mnoha tváří? Jednou bojoval za Rusko, pak za Ukrajinu

ČTK ČTK
12. 4. 2014 19:08
Neznámý Ukrajinec se objevil ve dvou ruských televizích. Jednou stál na straně Ukrajiny, podruhé na straně Ruska. Producenti ze zmatků viní nový systém v Kyjevě.
Takto to vypadalo v Doněcku.
Takto to vypadalo v Doněcku. | Foto: Reuters

Moskva/Kyjev - Hrdinou reportáží ruských televizí o potyčkách mezi proruskými separatisty s ukrajinskými radikály v přístavu Mykolajiv se v jeden den stal jeden muž, avšak s dvěma různými jmény a stojící na opačných stranách konfliktu.

Osudy televizního "hrdiny" zaujaly i britskou stanici BBC.

Podle verze, hlásané státní televizí Rossija-1, Andrej Petkov utrpěl z rukou ukrajinských radikálů z Pravého sektoru otřes mozku, komplikovanou zlomeninu nohy a popáleniny poté, co "přišel na pokojný mítink, aby otevřeně vyjádřil nespokojenost s počínáním nového režimu".

Neznámý Ukrajinec ve vysílání Rossija-1
Neznámý Ukrajinec ve vysílání Rossija-1 | Video: Youtube

Týž den se ale týž muž objevil i na obrazovce polostatní NTV, tentokráte pod jménem Andrej Petchov a v roli "nájemného žoldáka" s německým občanstvím, který přivezl na Ukrajinu půl milionu eur, aby chystal padesátku západoevropských žoldnéřů k násilným akcím.

"Je to jen článek v řetězu (...), ale kdo za ním stojí, žoldák odmítl sdělit," poznamenala NTV a dodala, že "základním cílem jeho skupiny bylo zmrzačit co nejvíce pokojných demonstrantů, aby nemohli pokračovat ve své akci".

Neznámý Ukrajinec ve vysílání NTV
Neznámý Ukrajinec ve vysílání NTV | Video: Youtube

Týž "hrdina" si prý pro sevastopolskou televizi střihl i třetí roli, dobrovolného ošetřovatele, těžce zraněného radikály při obvazování zraněné dívky.

Obě ruské televize měly podle BBC problém odpovědět na otázku, zda jejich reportáže odpovídají realitě.

Šéfredaktor NTV vysvětloval, že v "revolučních podmínkách" lze narazit na různé šejdíře, jejichž tvrzení je těžké ověřovat, ale taková už je "realita dané chvíle".

Za všechno může Kyjev

Nejmenovaný producent Rosssija-1 rovnou hovořil o "šokující dezinformaci", jen prý není jasné, zda "jsme naletěli my, anebo NTV". Vše prý zavinil nový režim v Kyjevě, který na Ukrajinu nepouští ruské televizní štáby v dostatečném množství, a tak musejí brát zavděk materiály od externích spolupracovníků, jako v daném případě.

Televizní "hrdina" podle mykolajivské policie leží v místní nemocnici. Je to Ukrajinec Andrej Petchov, ale s vyšetřovateli hovořit odmítá.

 

Právě se děje

před 35 minutami

Tesla podle Muska postaví novou továrnu blízko Berlína

Americký výrobce elektromobilů Tesla hodlá postavit novou továrnu v blízkosti Berlína. Oznámil to podle agentur DPA a Reuters generální ředitel podniku Elon Musk.

Tesla již dříve uvedla, že brzy sdělí umístění svého evropského závodu s označením Gigafactory 4, který by měl zahájit výrobu v roce 2021. Musk dnes při předávání ocenění "Zlatý volant" v Berlíně prohlásil, že závod bude stát blízko berlínského letiště.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Weby britských politických stran se staly terčem kybernetických útoků

Digitální platformy dvou největších britských politických stran se staly terčem kybernetických útoků. Na labouristy hackeři zaútočili už v pondělí, dnes se obětí hackerského útoku stala největší opoziční strana znovu a kromě ní kyberútok postihl i vládní konzervativce, informovala agentura Reuters. Labouristé dnes pondělní útok popsali jako sofistikovaný a rozsáhlý, ale nakonec neúspěšný. Informace britských médií ovšem nasvědčují tomu, že incident nebyl co do rozsahu a použité metody nijak výjimečný.

Zdroj: ČTK
Další zprávy