Šéf slovenské hraniční police kvůli irské bombě skončil

Roman Gazdík
7. 1. 2010 17:15
Slovenská opozice požaduje i demisi ministra vnitra
Motory sedmnáct let starého Boingu 767 nebyly během letu v prostoru pro cestující mnoho slyšet.
Motory sedmnáct let starého Boingu 767 nebyly během letu v prostoru pro cestující mnoho slyšet. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Dublin/Bratislava - Slovensko-irská komedie omylů týkající se výbušniny poslané letadlem s nic netušícím  pasažérem stála místo šéfa slovenské pohraniční a cizinecké policie.

Slovenský ministr vnitra Robert Kaliňák na tiskové konferenci oznámil, že Tibor Mako ve své funkci končí. Přijal tak rezignaci, kterou mu jeho podřízený ve středu sám nabídl. Trest nemine také psovoda, který nechal letadlo s výbušninou odletět.

Takový krok však nestačí opozici. Ta požaduje i demisi samotného Kaliňáka.

"Kauza s výbušninou poslanou slovenskými policisty do Dublinu udělala Slovensko nechvalně známým po celém světě," prohlásil místopředseda Slovenské demokratické a kresťanské únie - Demokratické strany (SDKÚ-DS) Ivan Mikloš.

Demisí by Kaliňák prý "alespoň symbolicky pomohl zmírnit hanbu, kterou Slovensku udělal."

K odstoupení Kaliňáka vyzval i předseda Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) Ján Figeľ. Kaliňák tento požadavek odmítl a označil jej za součást "předvolebního boje".

Ministr vnitra za Smer-SD uspořádal tiskovou konferenci poté, co se objevily další informace o neprofesionálním přístupu slovenské policie k celému incidentu. Telexová zpráva, kterou Slováci měli informovat dublinské letiště o nebezpečném nákladu, totiž vůbec nebyla odeslána na správné číslo.

Telex do neznáma

Letiště v Popradu ji neadresovalo svým kolegům v Dublinu, ale firmě, která se stará o vykládání a nakládání zavazadel a carga. Společnost Servisair v ní byla žádána o diskrétnost a nalezení a urychlené vrácení zásilky zpět na Slovensko. První část žádosti splnila a nikoho neinformovala, výbušninu se jí však nalézt nepodařilo.

Foto: Reuters

Také dostala zcela mylnou informaci. V telexu se totiž psalo, že materiál „není nebezpečný" a že je „používán jen pro trénink psů." Ve skutečnosti se však nejednalo o napodobeninu výbušniny, ale o vysoce účinnou trhavinu RDX.

Potvrdilo se také podezření, že pouhá telexová zpráva nedoprovázená vysvětlujícím telefonátem není tím nejlepším způsobem, jak v takovémto případě postupovat.

Jedna zpráva ze sta

"Denně dostáváme stovky takových zpráv cita (telex)," řekl mluvčí Servisair deníku Irish Times s tím, že slovenská policie měla okamžitě zatelefonovat dublinským letištním úřadům (DAA) nebo alespoň jeho společnosti. „Pokud bychom byli plně informováni o situaci, DAA bychom to oznámili," dodal Tony Brunskill.

"Vzorek není nebezpečný a je využívaný pouze pro cvičení psů. Není schopen způsobit oheň ani výbuch, není k němu připojen energetický zdroj ani detonátor," stojí doslova v telexu.

Nové informace alespoň částečně vysvětlují rozpory ve vysvětleních slovenské a irské policie. Irové tvrdili, že je Slováci zpravili o výbušninách teprve v úterý, zatímco Slováci trvali na tom, že tak telexem učinili už v den odletu letadla z Popradu, tedy v sobotu.

Následně jako důkaz zveřejnili tři telexová čísla, na která byla zpráva odeslána. Žádné z nich však podle Irů nepatří DAA.

Pilot: Nevěděl jsem, že to je výbušnina

Objevily se však i další rozpory, a to tentokrát mezi verzí pilota letadla a popradskými letištními úřady. Slovenská policie tvrdí, že pilot dal startu letadla zelenou, i když věděl, že je na palubě výbušnina.

Na palubu Boeingu se vejde až 253 cestujících - 28 v první třídě (TopTravel Class) a 225 v ekonomické třídě (Economy).
Na palubu Boeingu se vejde až 253 cestujících - 28 v první třídě (TopTravel Class) a 225 v ekonomické třídě (Economy). | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Pilot tvrdí, že byl informován stejně způsobem jako Servisair - jde o "neškodný vzorek pro výcvik psů".

To podle letecké společnosti Danube nebránilo ve vypravení letadla. Záznam komunikace s věží není k dispozici.

Šéf slovenské cizinecké policie Tibor Mako ve středu na tiskové konferenci tvrdil, že incident je "„individuálním selháním policisty", který zapomněl na výbušninu, přestože ji jeho pes nalezl. Podle Maka byli na vině i Irové.

"Objevuje se tak otázka, jak je připravené dublinské letiště na nějaké krizové situace," komentoval Mako domnělé ignorování varovného telexu DAA.

Cestující s trhavinou

Podle slovenských právníků je však celá procedura, kdy se bez vědomí lidí dostává do jejich zavazadel trhavina, pochybnou.

"Celý postup byl v rozporu s legislativou," řekl slovenskému deníku SME právník a bývalý vyšetřovatel Jaroslav Ivor. „Je to jednoznačně nesprávný postup," myslí si i právník Marek Benedik.

V Česku by taková situace podle mluvčí české cizinecké policie Kateřiny Rendlové nastat nemohla.

"Při takovýchto cvičeních nikdy nepoužíváme pasažéry, figuranty bývají policisté," řekla Rendlová Aktuálně.cz. Pokud jsou do cvičení zapojeni civilisté, jde prý o zaměstnance letiště, kteří jsou s využívanými materiály obeznámeni.

Na Slovensko teď míří skupina irských vyšetřovatelů. Slovenský občan Štefan Gonda, který výbušninu nevědomky převážel a byl v Dublinu policií krátce zadržen, prostřednictvím své manželky vzkázal, že se na soud obrátit nehodlá.

 

Právě se děje

Další zprávy