Rusko naleštilo děla. V parku armády a oddychu loví vojíny

Jiří Just Jiří Just
Aktualizováno 19. 6. 2015 16:22
Militarizace v Rusku běží na plné obrátky, ukazuje mezinárodní fórum Armija 2015 nedaleko Moskvy. Aktuálně.cz se na něm bylo podívat.
Hvězda patriotů. Mezinárodní fórum Armija 2015 nedaleko Moskvy.
Hvězda patriotů. Mezinárodní fórum Armija 2015 nedaleko Moskvy. | Foto: Jiří Just

Moskva (od našeho zpravodaje) - "Dělostřelci, Stalin vydal rozkaz! Dělostřelci, vlast nás volá!" zdraví návštěvníky z amplionu bodrou písní Park Patriot. Nový armádní komplex kultury a oddychu o rozloze pět tisíc hektarů nedaleko Moskvy.

Nachází se mezi lesy a právě teď hostí mezinárodní fórum Armija 2015.

Ruské ozbrojené síly na něm představují své "rodinné stříbro": tanky a rakety. Nad nimi se tyčí obří radary a opodál stojí makety nosičů, které zásobují Mezinárodní vesmírnou stanici.

Foto: Jiří Just

Po areálu jsou rozestavěny trojbarevné pěticípé hvězdy s nápisem "Jsem patriot". Mladí i starší Rusové před nimi pózují a instagramují si na památku vlastenecké snímky.

Je-li vlastenecké odhodlání mladých Rusů tak velké, že chtějí vstoupit do ruských ozbrojených sil, mohou tu s ministerstvem obrany rovnou podepsat příslušnou smlouvu. 

Být "sexy"

Novinky Armija 2015 návštěvníkům nenabízí. Nejmodernější ruský tank Armata, který se 9. května projel po Rudém náměstí, se dávno vrátil na Ural.

Organizátoři vsadili spíš na kvantitu - návštěvníci si mohou prohlédnout více než 60 kusů vojenské a jiné speciální techniky. O "smrtící produkci" je mimořádný zájem.

Foto: Jiří Just

Na výstavu si našly cestu tisíce Rusů. I přes to, že museli absolvovat zdlouhavou registraci s vyplňováním osobních údajů jen proto, aby se mohli vměstnat do těsné tankové věže. Nebo usednout za volant tahače s mezikontinentální balistickou raketou Topol-M.

"Je to super pocit. Vůbec celá výstava je výborná. Víte, tu techniku jsme mohli vidět maximálně v televizi. A tady je všechno najednou na jednom místě: starý tank T-34 i moderní T-90," říká nadšeně Sergej, který si ještě před chvílí detailně prohlížel vnitřek opásované pancéřové škatule.

V armádě prý nesloužil. Vojenská technika se mu ale líbí.

Foto: Jiří Just

Fórum Armija 2015 cílí právě na Rusy, jako je Sergej. Ruská armáda totiž nechce jen hrozit západnímu nepříteli.

Masivní zbrojení, za které Kreml loni utratil okolo 84 miliard dolarů, samo o sobě nestačí. Ozbrojené síly chtějí "být sexy" pro obyvatele Ruska.

Ruští důstojníci upozorňují, že po loňském připojení Krymu k Rusku, na kterém se armáda zásadní měrou podílela, se armáda těší mimořádné popularitě. Snad největší od dob Sovětského svazu.

Hodinky od ministra

Na malé scéně, přimknuté k dvoupatrovému kontejneru, vystupuje postarší estrádní zpěvák s orchestrem. O zájem kolemjdoucích houževnatě bojuje osvědčenými sovětskými hity.

"To je mobilní náborové centrum. Jezdíme s ním na venkov verbovat do profesionální armády," vysvětluje ruský důstojník. "Snad jsi nečekal, že na scéně bude hrát Beyoncé? Nemíříme jen na mladé kandidáty, ale také na jejich rodiče. Aby nám své děti sami posílali," popisuje náborovou taktiku.

Foto: Jiří Just

Taktika je to podle všeho účinná. Ruské armádě se už podařilo nalákat více než 300 tisíc profesionálních vojáků.

"Třístý tisící nováček dostal od ministra obrany hodinky, aby mohl měřit čas strávený v armádě," s úsměvem vysvětluje oficír.

"Dostali jsme velmi důležitý úkol. V souladu s výnosem ruského prezidenta Vladimira Putina máme ročně získat nejméně 50 tisíc nových příslušníků nejnižší a nízké hodnosti. Úkol plníme podle plánu. Nové příslušníky nabíráme proto, aby moderní zbraně, kterými je vyzbrojena naše armáda, ovládali kvalifikovaní profesionálové," vysvětlil Aktuálně.cz generálmajor Ruslan Vasiljev z hlavní správy kádrů ruského ministerstva obrany.

"Armáda má prestiž. Navíc vidíme, že se loňské události projevily v zájmu lidí o armádní službu. Lidé vidí, čeho naše ozbrojené síly dosáhly, a více se zajímají o vstup do profesionální armády," říká Vasiljev.

Peníze především

V horním patře bílého kontejneru je náborový proces v plném proudu. Za stoly, nad nimiž bdí portréty Vladimira Putina a ministra obrany Sergeje Šojgua, uchazeči debatují s vojáky. Dívek je víc než chlapců.

"Ještě váhám. Armáda mě dost láká. Studuji finanční školu, ale zjistila jsem, že to není pro mě. V armádě bych chtěla sloužit u spojařů. Ale ještě nevím," říká nejistě studentka Dáša, která právě absolvovala pohovor.

Foto: Jiří Just

Její vrstevník Maxim má jasno. Do armády chce a právě na fóru podepsal smlouvu s ministerstvem obrany. "Nejvíc mě lákají sociální výhody a možnost výhodné hypotéky. A že hned po nástupu budu dostávat slušnou mzdu," vysvětluje.

Jak říká, zatím neví, kde konkrétně by chtěl sloužit. Pouze si přeje, aby to bylo klidné místo. "Jsem vystudovaný právník. Jenže bez správných konexí dobrou práci nedostanu. A pracovat za 15 tisíc rublů u soudu nechci," vysvětluje Maxim. "Můj otec povinně sloužil dva roky. Já budu také sloužit dva roky a ještě mi budou dobře platit," usmívá se budoucí voják.

Armáda je cool

O popularitu ruská armáda bojuje na všech frontách. Zájemcům prodává uniformy, k mání je i speciální větrovka, tričko s Putinem nebo magnet na ledničku s raketou Topol-M. Oficiální značka ruského ministerstva obrany Armija Rossii má v nabídce vše, nač si vzpomenete.

Foto: Jiří Just

Pro děti je připravena speciální kolekce plastových figurek (nazvaných "zdvořilí lidé"), jejichž předobrazy loni obsadily Krym.

"Brand Armija Rossii vznikl před dvěma roky a aktivně roste. Nejde o specializovanou značku, je to armádní značka pro civilisty. Naším záměrem je využít možností vlny vlastenectví a nabídnout naši produkci široké vrstvě spotřebitelů," řekl Aktuálně.cz Ignat Žolobov ze společnosti Vojentorg, která je autorem značky.

Poptávka po zboží s tematikou ruské armády po loňských událostech na Ukrajině - a s rostoucím napětím mezi Ruskem a Západem - každopádně roste. Nejlépe se prý prodávají armádní toaletní tašky, bundy nebo pouzdra na mobily s vojenskou tematikou.

"V brzké době otevřeme nové obchody v Moskvě a Petrohradu. Plánujeme také expanzi do zahraničí, konkrétně do Německa a Velké Británie," tvrdí manažer.

Obavy, že by figurky "zdvořilých lidí" mohly vyvolat v zahraničí negativní reakce, nemá. "Figurky nám dodává indická společnost. Sama měla zájem o jejich výrobu a chtěla, aby je náš brand zastřešil. Jejich výroba nebyla naší iniciativou," dušuje se Žolobov.

 

Právě se děje

Další zprávy