Slovenský novinář kritizoval vedení, vzápětí dostal výpověď. RTVS ovládla atmosféra strachu, varuje

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
4. 5. 2018 15:01
Slováci svádějí boj o podobu veřejnoprávního rozhlasu a televize (RTVS). Vedení dalo výpověď několika novinářům, další reportéři na protest odcházejí.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Bratislava - Slovenská veřejnoprávní média procházejí těžkým obdobím, ve kterém se rozhodne, jak budou vypadat v příštích letech. Myslí si to bývalý šéf vydání zpravodajství RTVS Jozef Matej. Ve čtvrtek podal výpověď - nesouhlasí s tím, jaká atmosféra ve slovenském rozhlasu a televizi panuje.

Vedení RTVS minulý týden propustilo čtyři externí redaktory. Před měsícem byla nucena odejít například zkušená a na Slovensku uznávaná novinářka Oľga Baková. Další zaměstnanci veřejnoprávního rozhlasu a televize odcházejí na protest.

"Celá situace vygradovala po nástupu úplně nového vedení, když odešel ředitel zpravodajství Juraj Rybanský a nahradil ho Vahram Chuguryan. Ten začal dělat manažerská rozhodnutí, se kterými jsem se jednoduše nedokázal ztotožnit," popisuje pro Aktuálně.cz Jozef Matej.

Už před měsícem zaměstnanci RTVS zveřejnili otevřený dopis, ve kterém vedení vzkázali, že zatím pracují svobodně, ale v nepřátelském prostředí. Reagovali tak na vyhrocené spory s vedením a nedůvěru, která v redakcích panuje. Ve středu se ke kritice vedení veřejnoprávního rozhlasu a televize přidalo dopisem dalších bezmála 200 novinářů.

"Stále platí, že mi nikdo nikdy nezasahoval do toho, jak má vysílání vypadat nebo co by mělo být jeho obsahem," vysvětluje Matej. "Ale nedokázal jsem se ztotožnit s tím, že občas nám byli nabízeni nebo navrhováni respondenti, kteří nebyli úplně důvěryhodní. Měl jsem pocit, že u některých témat není zájem o skutečnou objektivitu," dodává.

Chtějí bezzubé a bojácné zpravodajství

Jedním z těch, kteří se pod otevřený dopis na začátku dubna podepsali, je i redaktor zahraniční redakce Matúš Dávid. Právě on dostal spolu s dalšími třemi kolegy minulý týden výpověď. "Se všemi jsem pracoval a považuji je za dobré novináře. Matúš Dávid byl velmi dobrý zahraniční redaktor. Nikdo z nich se nedopustil žádné obsahové chyby," dodává Matej.

Podle Dávida byl skutečným důvodem k vyhazovu právě dubnový otevřený dopis.

Krize v RTVS začala personálními změnami ve vedení. Loni v srpnu byl generálním ředitelem zvolen tajnou volbou v Národní radě Jaroslav Rezník. "Nové vedení začalo zpochybňovat objektivitu zpravodajství místo toho, aby navázali na úspěchy, kterých RTVS dosáhlo," vysvětluje Matúš Dávid. "Říkali, že jsme jednostranní, ale nikdy nevysvětlili, jak máme představovat druhé strany faktů. Vždyť fakt přece nejde vyvážit konspirací," doplňuje.

"Když veřejnoprávní médium není sebevědomé a odvážné, ale oslabené a bojácné, pak nejlépe funguje autocenzura," popisuje Dávid atmosféru v RTVS s tím, že se v redakcích po vlně vyhazovů vytváří atmosféra strachu.

Ve vedení slovenského rozhlasu a televize jsou podle novinářů lidé, jejichž kariéra je spojená spíš s politickým marketingem než novinařinou. Rezníka prosazovali do čela instituce poslanci Smeru-SD Roberta Fica a Slovenské národní strany (SNS).

"Nikdy nám nedal jasný důkaz, že má od politiky nadobro odstup," míní mladý novinář. "Vedení se dostalo do rukou bývalých tiskových mluvčí," vysvětluje nedůvěru ve směřování RTVS.

Jaroslav Rezník ve čtvrtek před parlamentním výborem pro kulturu a média výtky novinářů důrazně odmítl, práce ve veřejnoprávním médiu je podle něj svobodná. "Žádná politická moc nezasahuje do vysílání. Ale dokud tam budu, nebude do vysílání zasahovat ani žádná jiná moc, nikoliv jen politická," ujistil.

Podle dnes již bývalého šéfeditora Jozefa Mateje je svoboda médií na Slovensku stále nezpochybnitelná. O tom, jestli to tak zůstane, se ale možná právě teď rozhoduje.

"Teď je nutné hlídat, aby se do zpráv nedostávaly konspirace, aby se pracovalo s ověřenými informacemi a s důvěryhodnými zdroji. Na to by všichni novináři měli dávat co největší pozor," uzavírá Jozef Matej.

Na krizi ve veřejnoprávní RTVS mezitím reaguje i veřejnost. V pátek odpoledne se v Bratislavě a dalších slovenských městech uskuteční shromáždění za svobodu médií a na památku zavražděného novináře Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírové.

Video: Přišli noví šéfové z ministerstev, říká slavná slovenská novinářka Oľga Baková

Atmosféra nebyla příjemná, líčí změny ve zpravodajství slovenského veřejnoprávního rozhlasu a televize Olga Baková. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 49 minutami

Sněmovna USA schválila krátkodobé financování vlády, Trump má peníze do Vánoc

Americká Sněmovna reprezentantů schválila návrh zákona, který na měsíc zajistí finance pro chod vlády USA. Federální administrativa prezidenta Donalda Trumpa má prozatím peníze na provoz do čtvrtka, nové opatření jí peníze zaručí do 20. prosince. Návrh musí ještě podpořit Senát a podepsat prezident, který ale toto řešení podle agentury Reuters podporuje.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Maradona vydržel na trenérské lavičce dva měsíce

Další trenérské angažmá Diega Maradony skončilo po dvou měsících. Slavný devětapadesátiletý Argentinec převzal v září poslední tým domácí prvoligové tabulky Gimnasia, ale dnes oznámil odchod. Souvisel s tím, že fotbalový klub z města La Plata bude mít nového šéfa.

Kapitán mistrů světa z roku 1986 Maradona vedl Gimnasiu v osmi zápasech. Třikrát s ní slavil vítězství a pod jeho vedením si tým v tabulce polepšil o dvě příčky. Na stadion přilákal tisíce nových fanoušků.

Své další působení v klubu ale spojil s šéfem Gabrielem Pellegrinem, který se v sobotních volbách nebude ucházet o znovuzvolení. "Přišel jsem s tebou a s tebou i odcházím," řekl Maradona.

Do Argentiny se vrátil z Mexika, kde do června vedl druholigový celek Sinaloa Dorados. K němu by se podle spekulací médií mohl vrátit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy