Ropná tragédie se blíží ke konci, BP už střádá peníze

Zahraničí Zahraničí
10. 8. 2010 19:57
BP už vložila do fondu na obnovu po ropné havárii 3 ze slíbených 20 miliard dolarů.
Foto: Reuters

Washington - Těžařská společnost British Petroleum vložila do fondu na obnovu po ropné havárii první finanční prostředky. Z plánovaných 20 miliard dolarů zatím poskytla 3 miliardy.

Společnost bude podle BBC vkládat postupně také další peníze - s přísunem 1,25 miliardy dolarů prý počítá koncem letošního roku.

"Tímto účtem chceme americkým daňovým poplatníkům ukázat, že se se svými závazky vypořádáme," uvedl nastupující výkonný ředitel British Petroleum Bob Dudley.

Účet bude spravovat právník Kenneth Feinberg, který řídil již vyplácení náhrad po teroristickém útoku 11. září 2001.

Zároveň by měl být tento týden dokončen pomocný vrt u ložiska, ze kterého po dubnové havárii plošiny Deepwater Horizon proudila 12 týdnů ropa do Mexického zálivu. Šlo by o poslední krok k úplnému uzavření poškozeného vrtu.

BP minulý týden shora utěsnila narušený vrt speciálním bahnem a cementem. Pomocný vrt, který se dokončuje, by měl umožnit ucpání vrtu ještě zespodu.

Minulý týden začali někteří pozorovatelé o potřebnosti pomocného vrtu pochybovat. Zdálo se totiž, že ložisko se podařilo speciálním bahnem a cementem utěsnit.

Ropa skutečně přestala z vrtu unikat. Americká administrativa však podle dostupných zpráv trvá na tom, aby byl domluvený postup přesně dodržen, nehledě na úspěch, který se minulý týden dostavil. 

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Hackeři zaútočili na běloruskou státní televizi, ukázali protesty

Běloruští hackeři narušili internetové vysílání běloruské státní televizní a rozhlasové společnosti BT a místo večerních zpráv umístili na její web videa natočená na protivládních protestech. Nahrávky ukazovaly bití a zatýkání demonstrantů běloruskou policií, informuje server Tut.by.

Hackeři přerušili v sobotu večer přímý přenos na webu televize BT ve chvíli, kdy její redaktoři mluvili s náměstkem ministra zdravotnictví o onemocnění covid-19 v Bělorusku. Místo toho se na stránkách objevily záběry z protivládních protestů, které na sociální síti Telegram umístil televizní kanál Current Time TV a kanály Nexta, Onliner a TUT.BY.

Ve stejnou dobu se na telegramovém kanálu skupiny s názvem Kyber-Partyzáni objevila zpráva "Pokud BT nechce lidem ukázat pravdu, ukážeme ji my". Později přestala stránka televize fungovat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy