Rok poté: Slováci létají dál v 'rakvích'

lem, Aktuálne.sk
19. 1. 2007 16:30
Bratislava - Přesně před rokem spadlo nedaleko slovensko-maďarských hranic letadlo AN-24 s 42 vojáky slovenské armády na palubě.
Vrak slovenského vojenského letadla.
Vrak slovenského vojenského letadla. | Foto: Reuters

Letecká nehoda vojáků vracejících se z mise NATO v Kosovu byla nejtragičtějším dnem v moderních dějinách Slovenska.

Vojákům se tehdy stal osudný kopec Bordó, do kterého vojenský Antonov narazil kolem půl osmé večer 19. ledna 2006.

Potřebujeme modernější letadla

Tehdejší ministr obrany Juraj Liška z SDKÚ-DS okamžitě odstoupil a v zemi se otevřela debata o stavu vojenských letadel Antonov a nákupu modernějších strojů.

Tragédie An-24
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Tragédie An-24

Slovenská armáda do dnešních dnů disponuje třemi letadly ruské výroby. Poslední stroj An-24, který slovenská armáda využívala celých šestatřicet let, byl v uplynulých měsících vyřazen z provozu. Dva letouny An-26 ale stále létají.

Stávající ministr obrany František Kašický v nákupem nových letadel pro armádu počítá.

"Do konce ledna budou ukončena jednání a konzultace s potenciálními dodavateli," nechal se slyšet v rozhovoru pro agenturu Reuters. "Nehodláme toto rozhodnutí dále oddalovat."

Přestože má Slovensko o nové letouny zájem, stále ještě není jasné, zda půjde o nákup, pronájem nebo leasing.

Již loni v květnu se na vojenském letišti ve slovenské  Kuchyni sešli světoví výrobci dopravních letounů, aby představili své stroje. Americká společnost Lockheed Martin údajně již nabídla Slovensku dva až tři letouny ze své výroby.

"Nové letouny by měly být připraveny do roku 2010, ale samozřejmě nás zajímá i to, kdo je ochoten a schopen je dodat ještě dříve," dodal ministr Kašický.

Technická závada vyloučena

S mrtvými vojáky se loni v lednu rozloučil v Prešově také generální tajemník NATO Jaap de Hoop Scheffer.

Jediným, kdo tragédii přežil, byl nadporučík Martin Farka. Měsíc po havárii nastoupil zpět na své místo u vojenského útvaru v Levicích.

Již krátce po nehodě se objevily první informace, že za nehodu může lidský faktor. Vynořily se však také otázky ohledně technického stavu více než třicet let starého letadla.

Devítiměsíční vyšetřování technickou závadu neobjevilo. Tragédii měl podle jejich zjištění zavinit pilot, který před přistáním nezkontroloval všechny přístroje a nedodržel bezpečnou výšku.

Ministerstvo obrany již pozůstalé odškodnilo a vyplatilo zhruba 60 milionů slovenských korun.

 

Právě se děje

Další zprávy