Zelená proměna okolí Notre-Dame: Přibudou stromy, turisty ochladí zvláštní systém

Jana Václavíková Jana Václavíková
3. 7. 2022 13:19
Práce na opravách slavné pařížské katedrály Notre-Dame poškozené před třemi lety prudkým požárem pokračují. Mění se i okolí středověké památky. Výrazně přibude zeleně, turisty bude na místě v letních vedrech ochlazovat zvláštní systém.
Vizualizace rekonstrukce okolí katedrály Notre-Dame.
Vizualizace rekonstrukce okolí katedrály Notre-Dame. | Foto: Oficiální webové stránky Paříže.

Gotická katedrála v centru francouzské metropole je návštěvníkům uzavřena od dubna 2019, kdy ji poničil velký požár. Na opravu půdy a věže bylo z celé Francie navezeno na tisíc dubů. Rekonstrukce čeká fasádu, modernizací projde i interiér. První návštěvníci by opravený svatostánek mohli navštívit na jaře 2024, tedy ve stejný rok, kdy Paříž bude hostit letní olympijské hry.

Před požárem jednu z nejslavnějších pařížských památek navštívilo 13 milionů turistů ročně. U vchodu se tvořily dlouhé fronty, ve kterých lidé museli stát i v létě na přímém slunci. Radnice se proto rozhodla, že se rekonstrukce dočká i okolí Notre-Dame.

Vizualizace rekonstrukce okolí katedrály Notre-Dame.
Vizualizace rekonstrukce okolí katedrály Notre-Dame. | Foto: Oficiální webové stránky Paříže.

Vyhlásila architektonickou soutěž, v níž vybírali vítěze kromě úřadů také architekti, kteří navrhli opravu katedrály, či zástupci diecéze. Na názor se město ptalo i obyvatelů okolních domů, místních podniků a dvaceti náhodně vybraných Pařížanů, uvádí americký deník New York Times

Konkurz vyhrál belgický architekt Bas Smets, který bude spolupracovat se dvěma francouzskými studii. Porota jeho návrh ocenila pro jeho propojení s řekou a přírodou, informuje francouzská stanice TF1. Smets vizi veřejnosti v pondělí představil společně s pařížskou starostkou Anne Hidalgovou. 

Obdélníkové náměstí před katedrálou zůstane beze změny, bude ale obklopené stromy. Zmizí ploty ohraničující okolní parky a dojde k rozšíření trávníků od parků až k břehům řeky Seiny. Na ostrově, kde katedrála stojí, má být asi o třetinu víc vegetace, vznikne tak téměř 400 metrů dlouhý pruh zeleně. 

Na vizualizaci přestavby se můžete podívat v přiloženém tweetu:

Dosavadní parkoviště pod katedrálou se změní v podchod, který povede od katedrály k řece Seině. Uvnitř lidé najdou vstup do muzea a turistického návštěvnického centra. 

Parkoviště pod katedrálou se promění v podchod pro návštěvníky.
Parkoviště pod katedrálou se promění v podchod pro návštěvníky. | Foto: Oficiální webové stránky Paříže.

Mikroklima u katedrály

Cílem rekonstrukce není jenom zlepšit zážitek z návštěvy památky, ale také zmírnit dopady vln veder. "Naše město nemůže z přemýšlení vynechávat klimatickou změnu," vysvětlila starosta Hidalgová. 

Při horku se zároveň zapne ochlazovací systém, který po náměstí před katedrálou rozpráší pětimilimetrovou vrstvu vody. To je dostatek na to, aby se snížila teplota, a zároveň ne tolik, aby došlo k zatopení prostranství. 

"Prací s větrem, stínem a vlhkostí dokážeme kolem katedrály vytvořit mikroklima, které zvyšuje městskou odolnost a připravuje se na nejistou klimatickou budoucnost," popsal architekt Bas Smets pro New York Times. 

Přestavba okolí katedrály začne až v roce 2025, kdy na místě nebude lešení, a potrvá dva roky. Práce vyjdou na 50 milionů eur (1,2 miliardy korun).

Vizualizace rekonstrukce okolí katedrály Notre-Dame.
Vizualizace rekonstrukce okolí katedrály Notre-Dame. | Foto: Oficiální webové stránky Paříže.

Paříž bez aut

Zelená proměna se shoduje s vizí pro Paříž, jakou už v době svého zvolení v roce 2014 představila starostka Anne Hidalgová. Slibovala ji docílit dramatickým snížením počtu aut ve městě nebo "cyklistickou revolucí". To se jí částečně daří - za dobu, kdy stojí v čele metropole, přibylo 400 kilometrů cyklostezek, tři kilometry v historickém centru se pro motoristy úplně zavřely, velké kruhové objezdy kolem dvou významných náměstí nahradily silnice jen na jedné straně prostranství. Třídy spojující východ a západ města vedoucí podél nábřeží Seiny, kde denně projelo na 73 tisíc aut, nahradily pěší zóny, popisuje server Politico.  

Cyklisté v Paříži.
Cyklisté v Paříži. | Foto: Reuters

Mezi lety 2019 a 2020 se počet cyklistů v Paříži zdvojnásobil a kleslo i množství vypuštěných emisí skleníkových plynů. "Na některých hlavních ulicích je v dopravní špičce víc kol než aut," všímá si server Politico. 

Brzy by také v Paříži mohlo zmizet 6800 parkovacích míst. Ty v době pandemie koronaviru nahradily zahrádky před místními podniky a nyní město usiluje o to, aby zde mohly zůstat trvale. Přestože ze zahraničí zaznívá na politiku Hidalgové chvála, starostka naráží i na kritiku. Lidé jí například vyčítají, že opatřeními ničí historické dědictví města.

 

Právě se děje

Další zprávy