Rekonstrukce inferna: Sekundy před a po nehodě vlaku

Martin Novák Martin Novák
25. 7. 2013 16:34
Španělský rychlovlak Alvia vykolejil. Přečtěte si, proč se to stalo.
Nehoda, jak ji zachytila bezpečnostní kamera.
Nehoda, jak ji zachytila bezpečnostní kamera. | Foto: Aktuálně.cz

Madrid - Španělsko má tři dny smutku po tragické železniční nehodě. Rychlovlak Alvia narazil u města Santiago de Compostela do betonové stěny a vykolejil.

V troskách vagonů, z nichž některé hořely, skončily životy 80 lidí. Pět z nich zemřelo po převozu do nemocnice. Stav dalších zhruba dvaceti osob je kritický.

Nabízíme vám na základě dostupných faktů rekonstrukci toho, jak se nejhorší železniční tragédie v Evropě za posledních patnáct let odehrála, co jí předcházelo a co po ní následovalo.

Proč k neštěstí došlo?

Rychlovlak Alvia, který je schopen jet rychlostí až 250 kilometrů za hodinu, vjel příliš rychle do ostré zatáčky před nádražím v Santiago de Compostela.

Zatáčka je podle expertů mezi španělskými strojvůdci dost obávaným místem, přesto tudy souprava jedoucí z Madridu do města Ferrol jela rychlostí 190 kilometrů za hodinu. Doporučená je v tomto úseku rychlost 80 kilometrů za hodinu.

Videozáznam přímo z tratě ukazuje, že nejprve vykolejil vagón za lokomotivou a následně celý vlak. Některé vagóny vyletěly až dvacet metrů od kolejí. Proč strojvůdce vjel do zatáčky tak rychle, zatím není známo. Zda zapomněl přibrzdit, nebo šlo o nějakou technickou závadu, zatím nevíme.

Kdo byl strojvůdce vlaku?

Podle španělských médií se jedná o dvaapadesátiletého muže, který má na dráze třicetiletou praxi. Ve státní společnosti Renfe pracoval na různých pozicích.

Vyvázl nezraněn, ale z kabiny se nemohl dostat, museli ho vyprostit hasiči. Do vysílačky křičel: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé!"
Policie už zahájila jeho vyšetřování, je ve vyšetřovací vazbě. Údajně připustil, že jel příliš rychle.

Více informací by měla prozradit takzvaná černá skříňka, kterou jsou rychlovlaky vybaveny. Jde o obdobu skříněk, jaké mají letadla. Měla by obsahovat přesné údaje o rychlosti vlaku a posledních sekundách, které předcházely nárazu.

Podle deníku El Mundo bude předmětem vyšetřování také to, zda strojvůdce před jízdou dostatečně odpočíval, jak stanovují bezpečnostní předpisy. Nehody totiž často pramení z přetíženosti strojvůdců.

Co se stalo bezprostředně po vykolejení?

Záchranáři i lidé bydlící v okolí tratě to popisují jako peklo, které nikomu nepřejí. Obyvatelé nedalekých domů slyšeli ohlušující rány a pak viděli zvednutá mračna prachu. Ti, kteří se vydali k místu nehody, spatřili hořící vagony, krvácející lidi a také mnoho bezvládných těl.

Někteří rozbíjeli okna a vytahovali cestující, jiní nosili vodu a další pomoc.

"Všude byla spousta mrtvol. Ani nebylo možné je spočítat," uvedl reportér rozhlasové stanice Cadena Ser, který byl na místě krátce po nehodě.

Hasiči, záchranáři a policisté přijeli za pět minut. Zraněné i mrtvé vyprošťovali až do čtvrtečního odpoledne.

"Mrtvým zvonily v kapsách mobily," plakal před novináři jeden ze zasahujících policistů. "Přicházím z pekla," prohlásil hasič, který prohledával vraky ohořelých vagónů.

Tři oběti se zatím nepodařilo identifikovat. Většinu mrtvých a zraněných tvoří Španělé. Mezi zraněnými jedenáct Britů, Američan a Ital. Žádný Čech ve vlaku necestoval.

Jak postupovali záchranáři, policisté a lékaři?

Oběti byly převáženy do provizorní márnice, kam je chodili identifikovat příbuzní. Těm pomáhali na místě zvládnout zoufalou situaci policejní psychologové. "To nemůže být pravda!" křičela podle deníku El País jedna žena. "Chci zemřít," plakala.

Další muž hledal svého syna, ale nevěděl přesně, ve kterém vlaku cestoval. "Chci ukončit tuhle noční můru!" volal.

Nemocnice v Santiagu de Compostela, které má 95 tisíc obyvatel, nezvládala nápor zraněných. Naléhavě žádala o zásilky krve.

Zranění cestující mají podle dostupných zpráv těžké a komplikované zlomeniny.

 

Právě se děje

Další zprávy