Rakousko rozšířilo Tunel smrti, cesta na jih je volná

Zuzana Kleknerová Zuzana Kleknerová
30. 6. 2011 16:30
Hodinovým kolonám odzvonilo, Taurský tunel má ode dneška čtyři pruhy
Taurský tunel už nebude Tunelem smrti. Od čtvrtka má čtyři pruhy.
Taurský tunel už nebude Tunelem smrti. Od čtvrtka má čtyři pruhy. | Foto: Wikimedia Commons/Newsflash

Vídeň - Německy se mu neřeklo jinak než "Nadelöhr", ucho jehly. Každé prázdniny se před ním tvořily dlouhé kolony aut a na průjezd se čekalo i několik hodin.

Naposledy před třemi týdny, kdy měli Němci prázdniny, před obávaným Taurským tunelem uvízli na dlouhých pět hodin.

To všechno se má ode dneška změnit. Šest kilometrů dlouhý tunel na rakouské dálnici A10, který vede pod alpským masivem Vysoké Taury, má od čtvrtka dva tubusy.

Ke dvěma jízdním pruhům tak přibyly další dva. Těšit to může i řidiče z Česka - rok co rok jich tudy tisíce projíždějí na dovolenou k moři.

Stavba za stovky milionů eur

Do výstavby druhého tubusu Taurského a sousedního Katschberského tunelu Rakušané investovali 309 milionů eur. A to nejen proto, aby zrychlili provoz na nejdůležitější tranzitní cestě přes Rakousko ze severu na jih. 

Ražbu tubusu urychlila hlavně tragická dopravní nehoda z května 1999.

Uvnitř tunelu tehdy za volantem usnul řidič kamionu. Najel do fronty osobních automobilů, které čekaly na semaforech. Způsobil tak hromadnou kolizi, při níž vypukl velký požár.

Na místě zemřelo dvanáct lidí, dalších 42 utrpělo zranění. Mimo jiné proto, že hasiči mohli zasáhnout až dvanáct hodin po nehodě. Teplota v hořícím tubusu se totiž vyšplhala na 1200 stupňů Celsia.

Tunel byl tak silně poškozen, že zůstal tři měsíce zavřený. Celkovou škodu experti následně vyčíslili na 28 milionů eur.

Nová hrozba: Mýtnice

V roce 2006, jedenatřicet let poté, co byl Taurský tunel uveden do provozu, se pak začal razit souběžný druhý tubus. Rakouští stavitelé ho ostatně měli v plánu už v roce 1975 - tehdy na něj však nebyly peníze a stavba se nelíbila ani místním obyvatelům.

Druhá, moderní "roura" byla nakonec otevřena v dubnu 2010. Zároveň ale Rakušané uzavřeli původní starý tubus, aby ho mohli zmodernizovat a dovybavit.

Od čtvrteční 11. hodiny dopolední jsou poprvé v historii v provozu obě části Taurského tunelu. Za hodinu jím tak projede odhadem až 2200 aut.

Foto: CCS

Konec kolon? Ne

Kdo by si ale myslel, že teď k moři přes Rakousko projede bez problémů, je na omylu. Německé a rakouské autokluby totiž varují: Zácpy se jen přesunou, zcela jistě se vytvoří u mýtnic.

"Před Taurským tunelem kolon ubude, na jiných místech se ale provoz na dálnici (A10) úplně zastaví," řekl listu Die Presse Martin Blum z Dopravního klubu Rakousko.  

"Počítáme se zdržením hlavně u mýtnice St. Michael," uvedla mluvčí autoklubu ÖAMTC Salcburk Aloisia Gurtnerová.

Řidiči se musí zcela jistě obrnit trpělivostí i u mýtnic Schönberg a Sterzing/Vipiteno.

Další problémová místa

Známá jsou víceméně i další kritická místa na rakouských dálnicích.

Kromě bezprostředního okolí Vídně je to tradičně Západní dálnice A1 od okraje Vídně po Sankt Pölten, Jižní dálnice A2 od Vídně po Baden a Východní dálnice od Vídně téměř až k maďarské hranici.

Velmi vytížené ale budou i dálniční tahy na západu země. Jsou to Innská dálnice A12 od německé hranice po Innsbruck a na ni navazující Brennerská dálnice A13 přes stejnojmenný průsmyk do Itálie.      

 

Právě se děje

Další zprávy