Psů více než dětí. Psí matky zaplavují Japonsko

lem, Reuters
27. 8. 2007 19:00
Život jako v peřince - taková je nová psí realita
Hlavně nenachladnout. Rychle do ručníku.
Hlavně nenachladnout. Rychle do ručníku. | Foto: Jiří Kropáček

Tokio - Je libo šampón, pěnu do koupele, přiléhavý kostým, nebo sestřih podle poslední módy? Na své si mohou přijít i vaši chlupatí mazlíčci. Alespoň v Japonsku, kde počet psů již předčil počet dětí mladších deseti let.

Šestačtyřicetiletá Tošiko Horikoši žije svou prací a každý večer se těší na návrat domů, kde na ni čekají její psí mazlíčci - pudl a čivava.

Na nákupy jedině v kočárku

Když se rozhodne jít nakupovat, obleče své "děti" do slušivých triček, posadí je do kočáru a vyráží do přeplněných tokijských ulic. Psi na vodítku mají vstup do obchodních domů zakázaný. O kočárech se však v nařízeních nepíše.

Japonci nakupují jako o závod kašmírové svetry, matrace, aromaterapie. Pořádají psí párty v psích kavárnách.
Japonci nakupují jako o závod kašmírové svetry, matrace, aromaterapie. Pořádají psí párty v psích kavárnách. | Foto: Denisa Kollmannová

"Nechci rodinu, nepotřebuji pomoc, manžela, chci se věnovat své práci a takto mám ještě spoustu volného času. A když se cítím osamocená, vím, že na mě doma čekají mé psí děti," říká Tošiko.

Tato oční specialistka, která jezdí v nablýskaném porsche, tráví dovolené v exotických krajích a pracuje více než dvanáct hodin denně ale není v Japonsku žádnou výjimkou. Případy rodin i jednotlivců, kteří se v zemi, jež má jednu z nejnižších porodností na světě, rozhodují raději pro psy než děti, přibývá.

Obchody pro miliony psů

Počet registrovaných psů dosáhl v minulém roce třinácti milionů, což je víc než počet dětí narozených za posledních deset let. A s počtem roste poptávka. Americká firma Fifi & Romeo specializující se na psí módu otevřela v Japonsku již pět poboček, což je víc než v samotných Spojených státech.

Spaní na tvrdém už se nenosí. Mazlíčci mají přece pelíšky.
Spaní na tvrdém už se nenosí. Mazlíčci mají přece pelíšky. | Foto: Aktuálně.cz, Jaroslav Pikous

Japonci nakupují jako o závod kašmírové svetry, matrace, aromaterapie. Pořádají psí párty v psích kavárnách. Pokoje mazlíčků plní hračkami. Strava je samozřejmě na úrovni. "Vždyť jde o to nejcennější, co máme," argumentují chovatelé na kritiku veřejnosti.

Harriet Sternsteinová, která vlastní v Paříži psí obchůdek Mon Bon Chin, předpokládá, že stejná vlna přijde jednou i do Evropy.

"Paříž je deset let za Spojenými státy a až patnáct za Japonskem. Přestože Francouzi své mazlíčky rozmazlují, v kočárcích je přece jen nevozí."

Jak se změnil psí život

Život chlupatých čtyřnohých mazlíčků zdaleka není tak složitý jako v minulosti. Majitelé jsou schopni udělat cokoliv, aby jim zajistili "pěkný život".

Počet psů ve světě:Nejpočetnější psí populaci mají Spojené státy, kde je registrováno 61 milionů psů. Následuje Brazílie s 30 miliony a Čína s 23 miliony (čísla z roku 2006).

Jména: Pryč jsou doby, kdy celému světu vévodila anglická jména. Větší důraz se teď klade na tradice. V Japonsku tak vede Aiko (Miláček) a Eriko (Kluk s límečkem). V New Yorku zase najdete nejčastěji Maxe, Luckyho, Princeznu, nebo Rockyho.

Móda: Po celém světě existují desetitisíce magazínů pro psí chovatele, ve kterých se jim dostane rad, kde nakupovat, co oblékat, kam chodit ke kadeřnici či co jíst.

 

Právě se děje

Další zprávy